torsdag 17 augusti 2017

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt, en stor varm svart tystnad kring huset. Det är fortfarande sommar men den lever inte längre, den har stannat av utan att vissna och hösten är inte färdig att komma. Det finns inga stjärnor än, bara mörker."
- Sommarboken (Tove Jansson)
Det börjar märkas att hösten nalkas, plötsligt har skolbussarna börjat komma förbi igen, en del av mina vänner och bekanta har sin inledande praktik på Övis, andra har just tagit emot sina första egna elever. Och många håller på och återvänder till studielivet. 

Det här är första hösten jag inte har något ärende till Åbo - inte i studieväg i alla fall. Första hösten under hela mitt liv som jag inte har en skolstart av något slag. Vilket är en intressant känsla måste jag medge. Å ena sidan är det jätteskönt att ha mina magisterspapper och ha alla tenter, praktik, gradu och liknande undan, å andra sidan är jag nu på en väg jag aldrig gått förr, en väg som jag egentligen inte har någon karta över.

Så vad gör jag och hur vandrar jag längs den här nya vägen?
Det är en bra fråga.
I nuläget känns det ändå inte som att hösten nalkas, eftersom jag har teaterarbete på gång igen med både bokningar, grafisk design och fotografering. Så det finns en sommarkänsla eftersom jag efter några få veckors paus igen svarar "Pedersöre Teater, Hanna" i jobbtelefonen. Men eftersom vi denna gång spelar teater inomhus är det en ny utmaning som jag ser fram emot. Och augusti har jag de senaste fem åren räknat som sommarlov, så det är inget nytt ännu egentligen.

Men annars vet jag inte hur min höst kommer se ut (inte jobbmässigt i alla fall) då oktober anländer och teatern tar slut. Är nämligen lite i valet och kvalet ifall jag ska ha en öppen höst eller om jag ska börja läsa historia via ÖPU (nätkurser) och få ett kort biämne detta läsår. Om inte annat så hoppas jag på lite gymnasievikariat nu som då. Och som jag, och många andra, tänkt mången gång; jag kommer nog hinna arbeta mer än väl. Det känns på ett sätt väldigt skönt att som färsk magister ha lite ledigt, istället för att på en gång börja arbeta heltid. 

Det jag med säkerhet kan säga är att min höst kommer bli spännande oförutsägbar. Och förhoppningsvis har jag tid att blogga!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!