torsdag 13 juli 2017

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och har en hel hög med bilder att visa. Så med de berömda orden som jag använt ofta: jag börjar långsamt med bloggandet igen och försöker återge vad som hänt sedan mitt senaste inlägg. Var förberedd på mycket bilder i de kommande inläggen.

För att påbörja kör jag en kultursommarlista!

Vad läser du på stranden eller i parken?
Har hunnit läsa jättemycket den här sommaren. Läsandets glädje har återvänt till mig efter att jag de senaste åren mest läst tent- och gradulitteratur. Så skönlitteraturen har återvänt!
Nu just håller jag på med min hög av olästa böcker, i skrivande stund nästsista House of Night och före det Keplers två senaste. På goodreads syns vad jag plöjt igenom de senaste månaderna.
Har också lyssnat på en hel del Astrid Lindgren-böcker (spotify!) då jag pysslat på med diverse grejer eller varit ute och gått.

Blir det något festivalbesök?

Nepps. Är inte så festivalig av mig. Dock är det på gång en välgörenhetskonsert här i Purmo den 4 augusti. Så kom och stöd cancerföreningens arbete och på samma gång få lyssna på de många lokala förmågor som finns i Purmo!



Vilken serie maratonar du under regniga dagar?
Länge sedan jag haft seriemaraton, på sommaren brukar det bli mer bokmaraton.

Vems sommarprat lyssnar du på?

Har hittills bara lyssnat på Christian Sandströms sommarprat. Vet att jag kommer lyssna på Patrik Hagmans men annars blir det att jag bläddrar och ser vilka som lockar då just. Från P1 ska jag lyssna på åtminstone Fredrik Backman och Stina Ekblad.

Ser du fram emot någon film på bio?

Ingen som kommer upp i huvudet nu just.



Vilka band & artister utgör sommarens soundtrack?

En salig blandning. Allt beroende på humör och vad jag håller på med. Hittills har det blivit mycket Emma Blackerys nya och gamla spellistor. Eller helt enkelt Astrid Lindgren.

Vilken tidskrift tar du med dig till villan?

Ingen villa och köper sällan tidskrifter. Isåfall blir det photoshop creative och då behöver jag datorn och ritplattan med mig.

Ska du besöka någon sommarteater?

HA! Jobbar på en sommarteater! Endast fem gånger kvar av Frihetsdrömmar nu (sista är 23.7). Frihetsdrömmar utspelas 1898-1905 när Finland ännu hörde till Ryssland. Många av de teman som folket kämpade för och mot finns också i dagens samhälle. Och så får man en historielektion på samma gång. Så komkom och se det natursköna Åliden och en tankeväckande pjäs som är en del av Finland 100-projektet. Mer info och bokning på http://www.pedersoreteater.fi//, det är jag som är bokningsansvarig.
Vi har också varit på Torgare och ska försöka hinna till Oravais då vår spelsäsong är över.

Kan du tipsa om något evenemang i din hemort?

Frihetsdrömmar uppenbarligen! Snart blir det också sommarfest på Fagerbacka och sen välgörenhetskonsert i augusti.
Frihetsdrömmar 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Vatten

"Som vattnet speglar ansiktet, så speglar hjärtat människan" Ords 27:19 Till Humorkvarnens programblad behövde jag...