söndag 5 februari 2017

Boklistan

Jag hittade en boklista i mina utkast. Let's do this!
Det blir bilder blandat med text.

Jag och min favoritbok.

Luna får representera mig. Och jag kan inte välja vilken HP-bok som är min favorit! De svenska HP-böckerna, the Tales of Beedle the Bard, Quidditch through the ages och Fantastic Beasts finns i hyllan bredvid. Och ja, jag har också de två första illustrerade (svenska) böckerna (they are soo pretty)! Fun fact: av svenska översättningen av Dödsrelikerna har vi två upplagor; den första som kom på posten var nämligen limmad upp och ner.

Läser just nu.

Meningen med hela skiten
The Magician's Nephew
The Book Thief
Abrahams barn
And the Mountains Echoed
Tror det aldrig hänt att jag bara läser en bok i gången. Nu är det dock på grund av att jag haft hälften här hemma och hade andra hälften i Vasa ifjol så de har varit på olika platser. Nu när jag har tid att läsa igen så har jag dock sagt att jag inte får börja läsa någon ny bok före alla dessa är genomlästa.

En tidning.

Största delen av mina tidningar har med fotande att göra. Photoshop creative är min nya favorittidning, dock är de runt 14€ så...

En bok av en finlandssvensk författare.
Is av Ulla-Lena Lundberg. Dessutom är den kopplad till min gradutyp.

Så sorterar jag min bokhylla.

Liiite kaos. Ser dock fram emot när jag flyttar och får alla böcker på samma plats och i ordentligt stora bokhyllor. Har allt för lite bokhyllor nu just. Tror inte någon annan än jag hittar i min bokhylla just nu, det är lite blandat genre och alfabetiskt. Plus en hel del smågrejs som reseminnen, funko pops, muminmuggar och liknande. Och åtminstone fem "hyllor" har dubbelrader och måånga av mina böcker bor på kallvinden för att de inte ryms (bland annat hela svenska översättningen av A series of unfortunate events, skulle behöva läsa om hela serien igen)
Dessutom har fototidningarna, alla foton, alla mina fotojobb/grafiska jobb och fotoalbum en egen hylla. Läroböcker för gymnasiet delar hylla med Astrid Lindgren (och mina kalendrar över Åboåren, håller på och gör fotoböcker över varje studieår så de behövs). Gradumaterialet (det egna) bor längst ner till höger tillsammans med random viktiga papper. Och Doctor Who series 1-4 bor också i bokhyllan.
Och alla böcker som jag packade ner då jag flyttade från Vasa, de bor i flyttlådor med hälften av min egendom. Dit hör alla teologiska böcker och närmare 10 skönlitterära böcker tror jag.

En bilderbok.

Bokstavligt Dan & Phils fotobok från deras turné. Min favoritbilderbok hör till de som är i flyttlådor, det är Burka av Rosa Liksom. Såå snygg bok.

En tjock bok.


Tjockaste boken är Arvtagaren men den största boken är Harry Potter - Page to screen (kan också räknas till bilderbokrubriken)

Den bästa platsen att läsa på.
Det varierar på NÄR på dygnet (och vad) jag läser. Ibland i sängen, i soffan eller i en stol.

En snygg bok.


Jag hade beslutsångest så det blev två. Jag älskar känslan på Skuggan över stenbänken för den har tyg på pärmen och är så snygg. Men mina LotR böcker är snygga för att de har illustrationer. De var lite svåra att hitta så första har hårdpärm och är stor medan de två andra är pocket.

En bok som berör.
Sååå många böcker. Det beror helt på hur man definierar berör. Jag påverkades jättemycket av språket, är språket bra kan vilken bok som helst beröra mig. Exempel på detta är Snöbarnet och alla Fredrik Backmans böcker. Översättningen på Snöbarnet tycker jag var jättebra och den blev en favoritbok.

Ska läsa sen.

The Alchemist
Mannen som förväxlade sin hustru med en hatt
De förklädda flickorna i Kabul
Till alla goda människor och vanliga dödliga
En liten skillnad. Elva texter om kristet liv
Björnstad
Kaninjägaren (måste dock läsa Stalker före det, men den har mamma)
Och sist finns sjätte Anne på Grönkulla, då jag läste ut femman fick jag inte in den i hyllan utan att ta ut nästa. Efter det är det de två sista som ska läsas och resten av Narnia-böckerna. Och alla de jag har olästa i flyttlådorna...

En tunn bok.
Till alla goda människor och vanliga dödliga av Amanda Audas-Kass och En liten skillnad som bland annat Liisa har varit med och skrivit.

Presenttips.
Ibland är det jättesvårt att köpa böcker åt andra människor. Men en trilogi jag som bokälskare älskade att få i julklapp för många år sen är Bläckmagi av Cornelia Funke. I dagens läge är jag glad över alla böcker jag får, men det finns ingen universalbok att ge i present. Bäst är det när man märker att boken är utvald för en själv.

En bok som får mig att gråta.
Svåraste punkten. Det finns så många böcker jag gråtit till. Men de senaste åren har jag nog gråtit mest till the Fault in Our Stars. Och så gråter jag jämt när jag läser HP. 

En viktig bok.

Alla borde läsa Anne Franks dagbok, så är det bara. Och Sofies värld kan vara tungläst men den är en av mina favoritböcker (egentligen är den mammas men jag har kidnappat den). Jag kom igenom filosofin i gymnasiet (och på TF) med hjälp av den boken. Och så läser jag den för skojs skull också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!