tisdag 16 augusti 2016

Sommarjobb version 2016

Maria ville höra om andras sommarjobb och min blogg har varit död i en lång tid, så jag börjar sakta men säkert med detta inlägg. Som jag ändå planerat skriva en tid så det kom passligt! 

Jag har alltså i sommar varit anställd av Pedersöre Teater här i Purmo och jobbat med tre delar; som biljettansvarig, som fotograf och som grafiker med början i februari och slut i juli. Pedersöre Teater är en sommarteater, i år var det vår 18:e produktion och vi satte upp Alice i Underlandet med Liili Pettersson som regissör. Dock var vädret inte alls på sommarteatrarnas sida i år, så trots att pjäsen var bra blev publikantalet på mindre sidan då vädret inte ville samarbeta trots Hjärter Kungs intensiva kontakter med vädrets makter. Men sånt kan man inte så mycket åt!

Alice (Alva Nygård) drömmer sig bort under en tråkig trädgårdsfest
Årets affisch, mamma har ritat kaninen, flaskan, rosorna och svamparna.
Sen har jag färglagt, skuggat och fixat bakgrunden och all övrig grafik digitalt.

Alice (Alva Nygård) på en konstig tebjudning med musen (Emma Anttila), Kaninen (Mathias Antus) och Hattmakaren (Anna-Kajsa Edström).
En liten stund senare spöregnade det så mycket att jag inte kunde fota och speciellt Alva klädde snabbt på sig för att inte bli sjuk till premiären.
Biljettansvarig
För åttonde året har jag varit biljettansvarig. Så hela juni och största delen av juli har jag några timmar per dag suttit framför datorn med jobbtelefon i handen. Förutom att boka in människor per telefon har jag då också hållit koll på alla som bokat via nätet, rett upp dubbelbokningar, ansvarat för sociala medier samt printat ut alla biljetter, räknat och sorterat dem inför varje föreställning. Varje gång vi haft föreställning har jag varit på plats på Åliden senast en timme innan och ställt i ordning tillsammans med den som har hand om kassan och sen delat ut biljetterna. 

Alice (Alva Nygård) försöker rädda spelkortssoldarena från halshuggning. Hjärter Dam (Carina Viklund-Östman) och Hjärter Kung (Tobias Nyberg) lyssnar.
Fotograf
Del två av arbetet har varit fotografering. För sjunde året var jag pressfotograf och programbladsfotograf. Så i juni var jag först ett par timmar vid Åliden med rekvisita och fixade en hel hög med bilder som kunde funka i programbladet som bakgrundsbilder och "utfyllnadsbilder". I mitten av juni pusslade jag med att få ihop ett schema i samråd med regissör Liili då det gällde gruppfoton av skådespelarna till programbladet. Och på de sista genomdragen av pjäsen före premiären sprang jag runt på scenen med en kamera i handen för att fota pressbilder. Så det har blivit en hel del tid framför Lightroom för att redigera bilder. Av pressbilderna började jag med cirkus 400, grundredigerade 90 och kom till sist ner till 11 bilder som skickades till pressen inför premiären. 

En av många bilder jag tog till programbladet.
Grafiker
Den tredje delen har jag varit grafiker. I år tog jag på mig att fixa affisch, visitkort samt programblad eftersom vår vanliga grafikers semester började tidigare än vanligt. Så på några veckor lärde jag mig indesign med hjälp av envishet och google. Affischen började vi (jag och mor&far) spåna på i februari efter teaterns årsmöte och den skickades till tryckeriet runt vappen. Mamma ritade bilderna och jag plockade ihop och färglade allt digitalt. Vid detta skede hade jag ännu ingen ritplatta och det skulle ha underlättat speciellt vis skuggningsskedet. Och som jag stundvis varit upprörd på PS CC då snabbkommandon inte varit lika som i PSE och på en del annat som faktiskt är bättre i PSE. Men pga begränsade färglägen (ingen CMYK i PSE...) fick jag snabbt övergå till PS CC + indesign
Sen i slutet på maj började jag på med programbladet, jag fick fjolårets skickat åt mig samt alla annonser och så var det att börja få in allt material och korrekturläsa varje bokstav. Programbladet skickades iväg strax före midsommar och i mitten av premiärveckan fick jag hem dem och började bunta ihop dem.

Mera kortlek, klocka och tekopp till programbladet!
Hela familjen är involverad i teatern; jag som allt vad jag nu är, pappa sköter marknadsföringen, mamma och syster är på scenen. Dock var systeryster bakom scenen och skötte sminket i år. Pappa & mamma har varit med sen starten 1999 och vi har kommit med vartefter.
Så mitt sommarjobb går till viss del på rutin och nåågra års erfarenhet, men varje föreställning är annorlunda även fast man "bara" sitter i biljetthuset. Vädret ställer till det på en sommarteater, mikrofoner blir vattenskadade, blixten kan slå ner (*host* Emil år 2009), skådespelare kan skada sig (*host* Robin Hood som bröt ett finger i en svärdfight strax innan premiären 2015, en bruten arm året under en föreställning 2012, skådespelare med 39 graders feber på dubbelföreställning...) eller så startar inte fordon då de ska starta. The show must go on, man tager vad man haver; ingen föreställning har någonsin blivit inställd på Åliden!

Alice (Alva Nygård) får hjälp av Katten (Moa West) för att komma ut ur Underlandet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!