måndag 11 juli 2016

Tjärbränning i Purmo


Solen lyste så fint mellan all rök från tjärdalen ikväll
I Purmo finns det många gamla tjärdalar. Vid fammo&faffas finns en och i Lillby vid lågstadiet finns fem stycken varav den största är den som används. Vart tionde år bränner vi tjära i Purmo och i onsdags tändes dalen igen efter att de arbetat i fyra år med att göra träden klara för bränning. Runt de här tjärdalarna har alla Purmos lågstadiebarn lekt. Nu just håller de på och river lågstadiet som är mögelskadat och ny skola ska uppbyggas på samma gård. Så barnen får fortsätta lekarna i skogen också i framtiden!


Det är alltså ett stort och långt arbete med att göra i ordning tjärdalen. Allt görs enligt de gamla traditionerna och kunskaperna som vid varje bränning förs vidare till nya "dalagubbar". (Yles artikel om tjärbränning för 10 år sen)


Tjärdalen vaktas dygnet runt eftersom den brinner i en veckas tid


Ikväll var det tappning för tredje kvällen och det kom tjära också denna kväll! I och med de ordentliga, envisa regnskurar som kommit den senaste veckan så har de haft lite problem med att hålla dalen tillräckligt varm så hur mycket tjära det totalt kommer vet de inte än. 
Nu ska jag hållas frisk de 10 kommande åren, för tjära på sockerbit är äten. Vid förra tjärbränningen för 10 år sen tror jag inte jag åt någon, det är nämligen en väldigt speciell smak på nytappad tjära (inte riktigt som tjärpastiller)


På "seino" kom väsen fram ur skogen. Älvorna dansade och fnittrade...


...skogsrået förförde män i publiken. Om dalagubbarna träffat skogsrået under vaktnätterna svarade de inte på


Skogsrådarn uppmanade alla att uppföra sig i skogen så han inte flyttade stigar och villade bort en


Och trollen försökte stjäla allt de såg. De närmade sig min kameraväska men i och med att jag hade silverkorset på mig så sved det då de rörde mig


Raamt dök upp efter att underbyggarna smitit in.


Skogsrået satt i skogsgläntan


Och så dansade älvorna vidare



Tjärdalen close-up. Det brinner dit under, mossan stänger in elden lite och gör så det inte brinner för fort och behöver då förstås vaktas.


Och dit in i skogen finns det många väsen...
#tjärdalPurmo på instagram så ser ni fler bilder!

(wohoo, jag har uppdaterat bloggen med en bildbomb!!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!