fredag 17 juni 2016

Maj månad ett par veckor senare

Det är en månad sedan jag bloggade. Men det var stressigt i maj med de sista övningslektionerna, en förkylning, 512 pedagogikdeadlines och flytt hemhem till Purmo så bloggen har inte riktigt prioriterats. 
Så här kommer nu en hög med telefonbilder på vad jag höll på med i maj!


Första maj bjöd på underbart försommarväder och det blev en lång picknick på Vårdberget med teologerna. Skumppa, chips och vindruvor var temat för dagen. Efter det parkerade jag och Lååra oss i soffan framför Sherlock och jag planerade lektion på samma gång. Och på kvällen kom Marina och joinade vårt Sherlocktittande. Åbo var fint i solnedgång då vi tog kvällspromenad.


Jag tog ett varv via TF och mysis för att plocka hem min kaffekopp som stått i hyllan i några år. The end of an era med kaffedrickande i mysis, Då jag kom tillbaka till Vasa sprang jag till Siwan för att hämta ut ett paket från Scandinavian Photo. Jag hade till sist bestämt mig för att köpa en ritplatta åt mig. Och det blev en Wacom Intuos Pro small, som nu är min bebis.
Den har på bara ett par veckor underlättat mycket av mitt liv i Adobe-världen. Bildredigeringen är mer naturlig då det är en penna istället för datormusen. 


Morsdagshelgen var jag hemhemma och tog en sväng till Stinasholma med kameran mitt i vårflödet. Det började bli grönt i Vasa och på en eftermiddagsföreläsning i Academill tog jag en tugga av min smörgås och en bit ur framtanden lossnade. Så istället för att fokusera på föreläsning fick jag ta och börja ringa runt till Vasas tandkliniker. Morgonen efter fick jag tid till Adente och en halvtimme senare var tanden hel. Mysigaste och bästa tandkliniken jag varit till! Så min lektionsplanering den dagen blev hastigt och lustigt annorlunda då jag var bedövad, men i slutändan blev det mycket bättre!


Jag höll mina sista lektioner, flyttpackade och mitt i allt var det dags att presentera för varandra i refilpsyk hur våren har varit. En sista lunch tillsammans, en sista kaffe tillsammans och på kvällen Strampen med refilpsyk och handledarna. Det var riktigt skolavslutningsfeelis på den dagen då det var sommarvärme och en ordentlig avslutning på hela våren. Efter middag satt vi ett par timmar tillsammans och bara chillade innan vi skildes åt.
Och så tar jag och kopierar in min facebookstatus från 24.5 eftersom den i ett nötskal tar fasta på vad våren i Vasa gjorde med min lärarroll: "Imorgon är det fem år sedan jag skrev urvalsprovet till teologin, på Academill och igår var sista skoldagen på auskulteringen vid Academill, som avslutades i sommarvärmen på Strampen med refilpsyk och handledarna. Fem år på TF har gått snabbt och de fem månaderna på Academill har gått fruktansvärt snabbt. Så nu står jag här och är behörig ämneslärare i religion och psykologi (betygslös ännu ett par månader men anyway). Under vårens intensiva studier har min lärarroll utvecklats otroligt mycket och jag märkte så många gånger under Övislektionerna hur mycket jag trivs med att undervisa (vårens stora insikt är också att jag gillar att undervisa på högstadiet, något jag för 5 år sedan aldrig trodde jag skulle säga). Vasa och speciellt refilpsyk-gruppen kommer ha en speciell plats i hjärtat, det har blivit mycket kaffe, många diskussioner och en massa skratt tillsammans under våren"

Resten av den veckan bestod av packande och på fredagen sade jag hejdå till Skolhusgatan och Vasa och flyttade hemhem med hela heimani. Det blev lite Åliden för att kolla teaterövningarna och så fick jag examenspresent av mommo i förväg. Hennes födelsedagspresent för 40 år sen; Jerusalems kors och Betlehems stjärnan, köpta i vardera stad.

Det var maj månad det! Mycket insikter om jag som lärare, en hel del sommarvärme och många skratt i både Åbo och Vasa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!