söndag 1 maj 2016

Vasahem

Sådär då det återstår ungefär en månad av mitt Vasaboende (herregud vart försvinner det här året) så orkar jag till sist blogga om hur jag bor. Bilderna har jag ju inte alls haft färdigt sen februari.
Jag bor då på 29 kvadratmeter, så dubbelt större än i Åbo, och är underhyresgäst till en annan Purmobo som studerar i Vasa.


Då man kommer in ser det ut som på översta bilden och till höger ser man sedan den andra bilden. Nedersta bilden är obviously från andra sidan skrivbordet (aka från köket). Soffan är den egentliga hyresgästens, och jag tackade inte precis nej till att få ha en soffa!


Sänggaveln fungerar lite som rumsavskiljare och mina böcker är uppdelade i skönlitteratur på sidan mot sängen och teologiska böcker mot soffan. Liggande (som bokstöd) är bland annat en rikssvensk psalmbok från tidigt 1900-tal, TABINOF, en HP-bok och lite annat. Londonbilderna blev fastsatta som synes och HP-filmboxen står på kanten.
Uppe till höger är en till bild från köksöppningen, där syns min elefant som jag hittade på loppis. I den expedithyllan finns i princip bara skolstuff. Allt mitt gradumaterial, alla läroböcker i högstadiets och gymnasiets rella, psykkaläroböcker och några mappar med undervisningsmaterial. Och lådorna fungerar som medicinskåp och allmänt en låda för allt möjligt som är bra att ha.
Mittenbilden är tagen från soffans hörn. Där syns då ytterdörr, på vänstra sidan finns badrummet och dörren på högra sidan med HP-affischen är centralgarderob. Och nedersta bilden är från säng/sänggaveln. Där syns dörröppningen till mitt kök. Skrivbordets expedit är totalt kaos egentligen. Jag var så van med hur den var placerad i Åbo så det blev inte någon bra ordning då jag försökte inreda den. Men det är nu samma saker som i Åbo som bor där. Jag älskar btw min muminkalender!


JAG HAR ETT KÖK! Supersvårt att få bilder då det är köksvrå, men på högra sidan finns ett fönster iallafall. Jag är så lycklig att ha en spis, och dessutom varmluftsugn, och fullsize kylfrys. Och jepps, jag har svarta köksskåp! På högra sidan kan man också fälla ner en extra bänkskiva, så det finns egentligen väldigt mycket arbetsyta. För övrigt kan jag meddela att rutiga kokboken inte har den bästa av ryggar, hamnade att plasta nederdelen av boken efter att den girigt dragit åt sig vatten som den råkade stå på en stund.


Och till sist. Inglasad balkong (ännu mera lycka då det nu är sommarvärme så gott som varje dag det är uppehåll). På bilden står jag i princip bredvid köksfönstret, så det är en stor balkong.
Mitt badrum går i turkost, och helt av en slump är mitt duschdraperi exakt samma turkosa färg och majoriteten av mina handdukar är samma grå och mörkblå. Och jo, jag har badkar!

Kort och gott så trivs jag väldigt bra här på Skolhusgatan. Det är ett lugnt hus (hej en massa pensionärer!) och det har varit ett bra halvår här. Men snart ska jag börja packa ihop allt igen och flytta heim ti Purmo och ha mitt sista sommarlov (som studerande iallafall). Vad som händer till hösten är luddigt, livskrisen går runt i flera av de österbottniska bloggarna den här våren.

Tidsinställt inlägg eftersom jag firar vappen i Åbo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!