söndag 3 april 2016

Veckorna 9-13

BILDBOMB! En veckosummering i bildform över då typ halva mars. Here we go!


Som sagt så ställdes bloggen in i och med att jag fick influensa med tre dagar av feber, muskelvärk och hosta. På torsdagen den 10e höll jag lektion med stegring (och datorproblem), på kvällen kom febern och muskelvärk. Dagen efter räddade Linda mig från hungersnöd och jag hade fått världens hosta, vid det skedet konstaterade jag att det var influensa och inte förkylning som tagit mig. Bilden tog jag på söndagen då jag var feberfri och satt en stund på balkongen invirad i jacka och filt för att fixa skolarbeten och lektionsplanering. Tack och lov att jag planerat in grupparbete och presentationer för de sista lektionerna, för att hålla traditionella lektioner veckan efter skulle inte ha gått.


I och med att jag blev sjuk kunde jag inte åka hem den helgen utan hoppade istället hem helgen efter för att se revyn de två sista gångerna!


Tillbaka till Vasa och Peffan för ett par dagar efter att praktikperioden avslutats, med en chockartad första dag med föreläsningar 9-16. 


På onsdagen blev det hemfärd till Purmo och på skärtorsdagen for mamma och jag till Kokkola. Tydligen är skärtorsdagen en bra dag att shoppa på för staden var så gott som folktom. Och förstås så blev det lunch på Pedrinas, med en supergod kycklinghamburgare med currymajonnäs och batatfranskisar. Mums!


På påskaftonen hade vi gäster och åt god mat och pusslade ihop innehållet i kinderägg. För övrigt var jag (teolog, jepps) upprörd hela veckan på alla som skrev att det var påskveckan. Stilla veckan är veckan som leder fram till påsk, påskveckan börjar efter påsken.


Systeryster var i Purmo och kissen Saagi fick bli Purmbo över helgen och bo i fammos källare. Vi blev nästan kompisar och jag fick överraskande mycket allergireaktioner, dels av damm men också av katt. Det märks att jag blivit van med mommos Skutt som jag ändå kan umgås med en längre stund nuförtiden, men Saagisen är så ny...


På påskdagen satt jag och gjorde teaterstuff och skrev gradu med en massa kycklingar som sällskap. Påsklovet tog slut och på tisdagsmorgonen hoppade jag på bussen tillbaka till Vasa, där jag fick söka fram vårigare skor och en lite tunnare jacka!


Vecka 13 har jag tillbringat på Academill med en hel hög av föreläsningar. Och så har det blivit lite sekvensplanering i och med att nästa praktikperiod snart börjar. 
På torsdagen hade jag lunchdejt med Maria och livskrisade tillsammans. Mera sånt!
Igår blev det spontant bestämt med Linda att gå på teater, så Acts of Goodness sågs på Wasa Teater. Den var jättebra och väldigt tankeväckande. 


Efter teatern blev det filmkväll och catching up-kväll hos Linda. Och jag fick återförenas med 10th Doctor på riktigt efter några år!

Vad jag sett/lyssnat/läst
- Då jag låg sjuk var netflix min räddning. Så jag såg flera dokumentärer om London och Englands kyrkohissa, en dokumentär om ugglor och sen gick jag över till att ha maraton på Harry Potter-filmerna eftersom jag då kunde halvsova och ändå veta vad som hände. Att se HP med feber ledde till att jag grät ännu mera vid alla dödsfall, och överraskade mig själv med att gråta åt helt random scener (typ när George förlorar sitt öra i HP7p1)
- Säsongsavslutningen av Call the Midwife skedde vecka 9. Och det är länge sen jag har gråtit så mycket under en säsongsavslutning till någon serie som jag gjorde då. Så nu är det att vänta till juldagen för nytt avsnitt.
- Förutom en hel massa olika musik så har jag också lyssnat på Mumin och Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter på Spotify. Lyckan var total då Tove Janssons och Astrid Lindgrens böcker finns på spotify.
- Och så har jag fastnade jag i Tyler Oakleys youtubekanal

Nästa vecka
Inkommande vecka blir det sekvensplanering, föreläsningar, studiebesök till gamla Vasa, packande, hårkrisande (och säkert klädkris) och på fredagen blir det ÅBO! TSF fyller 49 så det blir vårfest på fredagskvällen och sillis på lördagen. Och sådär allmänt chill med teologer och Åbo den helgen. Som jag saknar den staden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!