söndag 17 april 2016

Vecka 14 och 15

Alltså april, vart försvinner den här månaden och det här året. April är hittills den dyraste månaden eftersom jag tillbringar två helger i Vasa, resten av helgerna på vift i södra Finland. So much money flyger iväg. Men det är roliga saker turligt nog! Och det betyder att det här med att summera veckan på söndagar är lite kråtigt, så låt oss nu se vad som hänt de senaste två veckorna.

I början av förra veckan var relfilpsyk och hissan på studiebesök till Korsholms kyrka och ruinerna i Gamla Vasa. Historiebruk pratades det bland annat om och denna kyrkohistoriker tyckte det var gammal kunskap. Och så lärde vi oss att man inte ska klättra på ruinerna, guess what we did?
På tisdagen for en del av relfilpsyk på pizza till Marco Polo och chillade där någon timme. Mums! Och så hade vi sedermåltid på didaktiken med rellan. Vin fick vi inte, men saft gick nog bra också. För första gången var jag det yngsta barnet så det blev lite läsande för mig.


På torsdagskvällen tog jag halaren och gick över till Sabbe för att ha sy halarmärken-kväll och på fredagsförmiddagen susade vi iväg mot Åbo! Tod (Sabbes sköldpadda) var också med som resesällskap. Riksåttan är för övrigt fortfarande lika tråkig, inlandsvägen Purmo-Åbo är mycket intressantare. Under vår roadtrip körde vi vilse i Björneborg, dåligt skyltade avfarter, och sen yrade vi på i Åbo en stund. 
Fram kom vi till domkyrkan och jag hade kramkalas med lite teologer på TF innan jag drog iväg mina saker till Laura. Så blev det att fixa hår och smink före klänningen sattes på. Inför detta år blev det faktiskt en ny klänning, dessutom långklänning. Och så nålades kår/nations/föreningsbanden fast tillsammans med TSF:s förtjänsttecken och Amiralsmärket. Orsaken till Åbohelgen var förstås att TSF fyllde 49 år. För första gången under mina år i föreningen hade jag ingen uppgift och hade dessutom inget hum om hur vårfesten var planerad eller vem som deltog före jag kom dit. Det enda jag egentligen hade att göra under kvällen var Amiralstalet som jag filosoferade ihop under bilresan och på plats på Julinia. Vackert så. Kvällen var rolig och ett par timmars dansande på jatko blev det också innan det blev sovdags.
Lördagen betydde sillis och på kvällen blev det filmkväll med lite teologer och en massa frukt att äta och så på söndagseftermiddagen efter ett par timmars chillande i mysis sade vi hejdå till Åbo och roadtripade tillbaka till Vasa. Denna gång hittade vi i Björneborg och så såg vi en söt älg som stod i diket och tittade på oss innan den vände in i skogen igen.


Denna vecka påbörjades praktiken igen och så lockade jag relfilpsyk (nästan alla rellaauskultanter hade passligt) till mig på kaffe. Så det bakades choko-bananmuffins på onsdagsmorgonen och jag lyckades få mjöl i halva köket och i en kökslåda... Det har varit sommar på min balkong hela veckan lång (sådär ish +25-30) så efter torsdagens studiebesök till ortodoxa kyrkan invaderade Sabina x2 balkongen där vi tillbringade många timmar med lektionsplanering/gradu, kaffe och pizza.


På onsdagskvällen blev det promenad med Carro. Vädret var superfint med en vacker solnedgång men vi höll på att frysa ihjäl då det blåste isande från havet.
Och igår kväll mitt i mitt broccoliskinkpajsbakande var himlen så fin då solen gick ner.

Vad jag sett/lyssnat/läst
- I Åbo blev det Sherlock med Laura och på filmkvällen filosoferade teologerna kring Timer. En helt ok film, man listade nog ut vad som skulle hända men filosofiska tankegångar hade vi. Igår såg jag Änglar och demoner då jag kände mig kyrkohistorisk.
- Jag har läst Agnes Cecilia. Finally äger jag den boken! Tror jag aldrig läst boken men filmen har jag sett som yngre och boken var precis så spännande som jag mindes filmen vara. Och så hittade jag en National Geografic-tidning "The Story of Jesus" vid Citymarket igår som följde med hem, så det ska läsas.

Nästa vecka
Lite studiebesök, några föreläsningar och en lektion att planera och hålla. Sen blir det Helsingfors i helgen för religionspedagogiska dagar (aka fortbildning för religionslärarna), så då blir det hotellfrukost i dagarna två!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!