onsdag 27 april 2016

Hattmakare, kaniner och grafisk design

Ganska ofta i mina (några) inlägg har jag nämnt att jag hållit på och petat och argumenterat med PSE för att fixa affischen till sommarens teater. Och till sist kan sommarens pjäs avslöjas.
Denna sommar blir det nämligen Alice i Underlandet som spelas på Åliden!

Mer info finns på hemsidan: http://www.pedersoreteater.fi//
Så det som hela tiden legat i bakhuvudet sedan februari har varit Alice, i både musikväg, filmväg och bildväg. Bildmässigt för att vi (jag och mamma) sökte affischinspiration på google ganska länge och sen för att jag redan börjat fundera på programblads/pressbilder. Och har en pinterestmapp bara för det här. Musik- och filmmässigt för att jag blivit inspirerad av allt jag tänkt.
Det blir en spännande sommar!

Men det har inte varit en helt smärtfri process att plötsligt bli grafisk designer.
Det största problemet jag hamnade att tampas med är att jag nu på riktigt upptäckte hur mycket enklare processen skulle ha varit om jag haft en ritplatta. Så nu på söndagskvällen klickade jag hem en från Scandinavian Photo som borde anlända efter vappen. Vilken visar jag då den kommit! Eftersom jag i några år redan tänkt att det skulle vara bra att ha en till bildredigering och nu i min nyuppkomna hobby som grafiker så bestämde jag mig att det nu är dags. 
Ett annat problem som uppkom för bara någon vecka sedan var att jag upptäckte att min elementsversion inte stödde CMYK-färger. Jahapps. Så det blev en lite-tidigare-än-planerat-prenumeration på indesign och fotografpaketet med photoshop och lightroom cc för att få färgerna tryckvänliga. Affischen här är den lite mer webbanpassade i färgväg.
Sen kom nästa problem då jag har elements-tangentbordsgenvägarna i muskelminnet, PS använder inte helt samma genvägar och verktygen är på "fel ställen". 

Men visitkortet är vid tryckeriet, affischen har gjorts om och konverterats till tryckfäger (aka cmyk) och jag börjar så småningom bli liite mer kompis med indesign. Det ska ju göras ett programblad ännu så kompisar måste vi bli. Lightroom har jag inte bekantat mig med än och photoshop har jag hittills mest argumenterat med för att hitta de verktyg jag behövde till affischskapande. Bildbehandlingsmässigt ska jag börja utforska både PS och LR och börja lära mig dem. Elements hålls kvar för snabbredigeringar (och för att jag seriously betalat typ 90€ för bara några år sen), då den startar mycket snabbare än cc-versionerna. Men småningom ska jag väl nog övergå till cc-versionen för det seriösa redigerandet, med hopp om att göra det med ritplatta istället för datormus!

Tack och lov har jag tyckt det varit en rolig process, och envis som jag är så ska jag lära mig programmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!