måndag 8 februari 2016

Vecka 5

Måndag nu igen och söndagen sprang iväg!
Bilder från veckan

På väg till Academill en dag jag steg ut i ett vinterlandskap.


I fredags var jag ledig och det var sol så jag bestämde mig hux flux att ta nya självporträtt. Och tog en selfie till instagram med kameran och stativet.


Jag hamnade också att föreviga min ljussättning; solen som filtrerades genom gardinen, reflexskärmens vita sida fick solen direkt på sig. För övrigt syns min nya (från decembers bjud.fi-auktion) kameraväska (I love it! Den ska presenteras utförligare nån gång) här, som stöd till reflexskärmen som för övrigt stundvis attackerade mig tills den fick stöd på framsidan också.
Och hey, sneakpeak på min lägenhet kom här på samma gång!



Och två resultatbilder!
Vad jag gjort
- Tillbringat tid på Peffan för de "sista" föreläsningarna på ett par veckor och på Övis med åhörande av lektioner, praktikveckorna har påbörjats.- Konstaterat att jag blivit van under Åboåren med att basically alla affärer har öppet på söndagar, det var ganska tomt i Rewell på söndagen och bara några affärer var öppna.
- Fixat Lindas julklapp, men bild på den kommer i nästa sammanfattning!
- Inte ätit en enda runebergstårta eller fastlagsbulle trots att jag velat ha pga att 1) det är svårt att hitta goda mandelfria runebergstårtor i affär då jag är van med de mamma brukar baka 2) goda, igen mandelfria, fastlagsbullor från affär är svårt att hitta.
- Gjort både tonfisklasagne och köttfärslimpa. Dock glömde jag ananasen till lasagnen, men det blev bra ändå!
Bra saker som hänt
- För ett par veckor sedan började jag med Postcrossing och första vykortet, från USA, kom i början av veckan- Pinterest + idéer för psykkalektioner = <3 br="">- Från ÅA får vi office 365 gratis och jag konstaterade att office 2013 (same same but different) fanns färdigt installerat, men inte tagen i bruk, på min dator sen den skaffades, så det var bara att logga in där. Och jag som varit van med 2007:ans version blev ganska lycklig över uppgradering. Speciellt då det gäller powerpointmallar. On the downside så hamnade jag att manuellt ändra formatmallarna i word 2013 så de överensstämmer med kh:s regler för graduns utseende.
- Fredagen var min första lediga fredag sen terminsstarten, vilket chockerade mig så jag trodde det var lördag hela dagen.
Vad jag läst och lyssnat/sett på
- Jag har läst väldigt lite, till största del har det varit fokuserat på idéer till psykka/rellalektionerna...- Jag har lyssnat på JCS soundtracket, veckans tips, en hel del instrumentala soundtrack och min 2016 playlist
- Vad jag sett på är nya säsongen av Call the Midwife (Barnmorskan från East End) från BBC som jag helt missat att hade börjat, så jag hade tre avsnitt att se före det nya som kom på söndagskvällen. Serien hittades i somras då Yle sände den och så sökte jag upp den för att se den från början. Och blev fast.
Tips och favoriter
- Call the Midwife, obviously. Om man gillar sjukhusserier, den utspelas i London på 1950-60-talet, och om man inte har problem med blod och förlossningsscener. Och är alltså baserad på boken med samma namn som då är Jennifer Worths memoarer. Boken har jag inte läst ännu, men den finns på min önskelista på adlibris.
- Och så tipsar jag om pinterest då det gäller lektionsplanering. Jag hittade så mycket stuff till all världens psykkateman bara genom en enkel sökning.
Nästa vecka
- Det blir att åhöra lite lektioner och fixa klart en sekvensplan
- Och så hem till Purmo på torsdag för att se genrepet och på fredag är det revypremiär! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!