söndag 24 januari 2016

Vecka 3

Bilder från veckan

5/8 av den ämnesdidaktiska gruppen i rel/fil/psyk (vi är alltså en blandgrupp) tog efterrättste vid Sabbes på onsdagen då vi slutade tidigt.


Igår tog jag en sväng ner till havet då jag skulle handla. Världens omväg från mig in till centrum, men vädret var vackert så.


Och så var Trefaldighetskyrkan i häftigt ljus då jag gick om där. Way better på riktigt. För övrigt har jag konstaterat att Trefaldighetskyrkans kyrkklockor är ganska "tama" ("fisi" på dialekt, med kort "i") emot Åbo domkyrkas.


Och så gjorde jag broccoliskinkpaj i helgen. Jag är överlycklig att jag nu bor på en plats där det finns Oravais skinka och ordentligt utbud av Snellmans produkter i affärerna. I pajens fall var det färdiga skinkstrimlor jag blev lycklig över, i Åbo har jag fått leva med skinkstrimlor med cirkus 50% kötthalt då jag oftast inte hittat något märke med mer. Och nu kan jag köpa Snellmans med 82% kötthalt.

Vad jag gjort

- Haft 11 föreläsningar och 3 infotillfällen varav ett infotillfälle var Borgå stad som försökte värva oss som arbetskraft, inga religionslärare behövdes. De två andra infotillfällena var info vid Övis högstadium och gymnasium. 
- Igår prokrastinerade jag en stund från studierna och bakade choklad-blåbärsmuffins. Jag är fortfarande i det stadie att jag är överlycklig att jag har ett kök i min bostad då jag levt med delat kök sen 2011.
- Ett halarmärke to be såg dagens (digitala) ljus igår i photoshop

Bra saker som hänt

- Jag börjar vara van med att ha dagarna fulla med föreläsningar
- Den lilla ämnesdidaktiska gruppen är mys!
Jag är peppad på mina övis sekvenser i rella/psykka/IB psykka (fast där måste jag läsa in mig för att bli mer excited)
- Jag är fortfarande ovan, men lycklig, över att det går att handla på svenska i Vasa efter alla år i finska Åbo. Och då är ändå Vasa staden jag under min uppväxt shoppat i på skolloven (eller Kokkola, men då är det tillbaka till finskan igen)

Vad jag lyssnat/sett på

Jag har lyssnat på en hel del Peter Hollens, Spotifys "Veckans tips" och Ted&Kaj förstås. 
Och så har jag sett HIMYM, några av mina favorit Buffy-avsnitt (Hush och Once More With Feeling) och ikväll ska jag till sist se nya Sherlock-avsnittet. Förra gången jag planerat se det så stärvade BBC iplayer men nu finns det på arenan.

Tips och favoriter

Direkt jag kommer hem/inte ska någonstans så bor jag i mjukisbyxor och (oftast) en teatertröja (en tröja per sommarteater). Under mitt flyttstädande i Åbo lyckades jag få cillit bang på ett par av mina mjukisbyxor, som förstördes (så jo, det är frätande medel, mina byxor har orangea fläckar på sig). Så igår sprang jag in via stadium och hittade mina nya favoritbyxor

Nästa vecka

Det blir "bara" 9 föreläsningar och 1 infotillfälle inkommande vecka! 
Till helgen funderar jag på att ta en sväng hemåt, men det beror också på hur mycket gradu jag hinner skriva den här veckan.
Och så blir det väl att lite börja smått fundera på sekvensplanerna för övislektionerna

Veckosummeringen är lite under konstruktion, så "rubrikerna" kan ändra lite hitåt och ditåt beroende på hur jag tycker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!