torsdag 26 november 2015

Christmas list

Eftersom gradun och styssearbete tar all min tankeverksamhet nu just så är bloggen lite tom, vilket stör mig. Så håll till godo med jullistan som snurrar på i alla bloggar! Någon slags jul/adventskalender har jag tänkt fixa, men det är ännu på tankeverksamhetsnivån.



Pepparkakor eller lussebullar? Båda! Hembakta! Men kanske ändå pepparkakor...
Skumtomtar eller knäck? Knäck kanske
Ischoklad eller marsipan? Nå marsipan har mandel i sig och det tål jag inte, men marsipan är gott på prinsesstårta. Ischoklad är också mums!
Köttbullar eller prinskorvar? Nu är det på det viset att vi aldrig ätit varken eller på julen, det äter man ju hela resten av året så då kan man ju äta annat roligt på julen. Punkt.
Julkorv eller julskinka? SKINKA ALL THE WAY!
Lax eller sill? Sill är blä, lax är namnam. Förutom att min mage inte tycker att jag ska äta lax...
Sylta eller pastej? Leverpastej isåfall, men det äter man också året runt...
Paradis eller Aladdin? Det är nog Fazer vs Panda som brukar vara hos oss...
Revbensspjäll eller lutfisk? Revbensspjäll! Men det har vi inte på julen
Glögg eller julmust? Båda, men mer glögg
Rödbetssallad eller dopp i grytan? Ingendera!
Ris a la Malta eller gröt? Gröt gröt gröt


Hemma eller borta? Vad räknas som hemma? Vi är en del av julafton vid mommos med släkten, resten av julafton hemma och juldagen vid fammos... Men hemma i Purmo säger jag!
Utomlands eller i Finland? Finland!
Ge eller få? Båda, nu är det ju så att jag fyller år fyra dagar före julafton så jag får paket lite nu som då under slutet av december och önskar mig bara saker jag faktiskt har nytta av (i år är det böcker (as usual) och en del stuff till Vasa). Men att hitta den perfekta julklappen åt någon är det bästa!
Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Greveholm!
Chokladkalender eller paketkalender? Båda? Men jag har bara haft choko
Plastgran eller äkta? Då jag var pikuliten hade vi äkta, sen kom det allergier och efter det har vi haft plast och det är så enkelt och bra! Speciellt då vi faktiskt har bättre plastgran.
Arne Weise eller Ernst? Arne Weise var nog bäst då han höll i Kalle Ankas jul! Men Ernst kan vara mysigt också
När vill du att första snön ska falla? Nå så fort som möjligt. Snön försvann från Åbo och nu är det regn och kolmörkt.
Har du haft en grön gräsmatta på julen? Joo, ett par år har det hänt...
När är det dags att pynta? I Åbo satte jag upp ljusstaken förra helgen, min julgran kom upp 24.11. Hemhemma är det runt första advent som ljusstakar och stjärnor kommer upp. Tro, hopp och kärlek till lucia och julgranen några dagar före julafton.
Kan du komma på något negativt med julen? I år är det mest kanske poststrejken som stressar mig då jag har en hel del som ska beställas. Men annars är jultiden min favorittid på hela året så jag har inte så mycket negativt att komma med.


Favorit julfilm? The Snowman, Polarexpressen, The Holiday, Ensam hemma... So many!
Favorit julkalender? Tomtemaskinen från -93, för övrigt min favorit Pettson&Findus-bok Nu minns ju inte jag den, men största delen har vi bandat på vhs så jag har sett den ganska många gånger. Andra stora favoriter är Greveholm -96 och Pelle Svanslös -97 som jag också sett båda av så många gånger.
Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Ööhm, jag brukar nog aldrig ha nog av jul...
När öppnar du dina julklappar? Släktjulklapparna vid mommos på eftermiddagen, våra och fammos på julaftonskvällen.
Favorit julfdoft? Julskinkan, nybakta pepparkakor, glögg...
Vad framkallar mest julstämning? Nu har ju jag haft julstämning sen oktober, men julmusik, pepparkaksbak (som jag missar i år, snyft) och att klä julgranen. Och så förstås julaftonsmorgonen då man vaknar, helst till snöfall, men ljusstaken i fönstret och känner doften av julskinkan som just blivit klar. Och nu blev jag hungrig.
Vad är viktigast med julen? Att umgås med familjen och släkten. Och så har vi Purmotjejer börjat med traditionen att träffas i mellandagarna eftersom vi alla är hemhemma då


Och så lite gamla julbilder på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...