onsdag 28 oktober 2015

Ratatas internetlista

Ratata har en ny lista - om internet! Så here we go.


Vad är de tre första hemsidorna du surfar in på när du öppnar din webbläsare?
Facebook och ööhm. Det varierar från gång till gång. Ibland ÅA:s sidor (-> moodle), ofta någon blogg eller youtube om någon har laddat upp nåt under natten.

När började du surfa aktivt på nätet?
Högstadiet? Senast första året i gymnasiet, då skapade jag facebook iallafall.

Nämn tre hemsidor du besökte regelbundet för 5 år sedan (som du inte besöker längre).
Bilddagboken, x3m:s community (eftersom det inte existerar längre) och typ miniclip kanske?

Nämn tre hemsidor du besökte regelbundet för 10 år sedan (som du inte besöker längre).
Hogwarts.nu, lunastorm och berusad.org. Jag saknar fortfarande Hogwarts, bästa sidan som fanns.

Vilka internetfenomen/memes kommer du bäst ihåg?
Good question! Men typ harlem shake, trololo-typen och en massa roliga memes.

Vad är det bästa/sämsta med internet?
Att det är så enkelt att söka information och hitta soulmates i samma fandoms. Vad skulle mitt liv vara utan HollensFamily på facebook och alla whovians/Potterheads på tumblr?

Sämsta är nog att det är så enkelt att anonymt kritisera något. Och det här med källkritik, vissa länkar hej vilt till vad som helst utan att fundera på ifall det stämmer.

Vilka kanaler följer du på youtube?
De som jag aktivt följer med är danisnotonfie, AmazingPhil (och deras gemensamma gamingchannel), KickThePJ, Peter Hollens, Evynne Hollens, Paint, Piano Guys och Nevnarien. Totalt följer jag 25-30 kanaler tror jag...

Vad var det första du någonsin köpte på nätet och vad handlar du idag på nätet?
Säkert böcker, cd-skivor eller dvd-filmer. Men ofta har det varit en gemensam beställning med familjen, så det första riktigt egna kanske var A200:an 2009? Jisses vad den kameran börjar vara gammal. (Please don't die)

Idag handlar jag mest böcker. Och resor (om VR räknas, annars blir det Londonresan ifjol). Och kamerautrustning.


Vilket är det första internetcommunityt du blev del av?
Ska vi gå riktigt tillbaka i tiden så var det communityt som lågstadierna i Pedersöre hade, som vi fick använda från typ femman. Men annars gissar jag på msn. Och hogwarts.nu och sen lunarstorm.

Vilka sociala medier använder du?
Facebook, instagram, twitter, tumblr, pinterest, 500px, flickr, deviantArt, goodreads, stumbleupon är de jag mest använder i alla fall. Blogspot och wordpress (webbansvarig för TSF så) också förstås.
Vilka appar klarar du dig inte utan på din smartphone?
Instagram, facebook, fb messenger, whatsapp, jodel, snapchat, vsco/snapseed... Spotify!!

Lista 10 bloggar du följer.
Största delen av de många bloggar jag läser är en massa fina typer som jag känner in real life och "bekantasbekanta" i ankdammen. Av de svenska bloggarna är det Egoina, Spiderchick, Monas Universum och Nevnarien som är de dagliga.

Vad är dina favorithashtags?
Den hashtag jag använder mest på instagram är helt klart #tsfåa och på twitter är det #DoctorWho. Men annars är det väldigt varierande hashtags som jag använder.
Vad saknar du på internet?
Källkritik för en del och det sunda bondförnuftet.

Vad är din favoritmeme?
Så.Många.Val. Jag vet inte vilken som är min favorit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!