torsdag 22 oktober 2015

Och ännu en torsdag




Igen har en vecka försvunnit någonstans och jag har inte alls hunnit med bloggen. Så det blir ett inlägg sett ur mina telefonbilder synvinkel.
För snart två veckor sedan hoppade jag på tåget hemhem för att tillbringa helgen med att gå igenom gradumaterial i arkivet. Den planen for helt åt skogen i och med att jag vaknade på lördagsmorgonen med förkylning. Som jag till först trodde berodde på att det var dammigt i mitt rum. Så hela lördagen var jag totalt däckad och det enda jag orkade med var att pimpla vatten och se alla tre Narnia-filmerna. Vilket var en ganska okej sysselsättning eftersom det var länge sedan jag sett Narnia. Och så satt jag och funderade på alla teologiska teman som finns i berättelsen.

Söndagen kom och jag var lite mera vid liv så jag kämpade mig iväg till arkivet och gick igenom kalendrar från 1920-1970-talet. Så allt jag hade planerat att gå igenom hann jag inte med då jag bara hade en dag på mig. Men så går det! Ett varv via mommos & fammos hann jag också med. På måndagsmorgonen var det tågdags igen och som sällskap relvetuppsats (hinduism & buddhism) som skulle skrivas. Och jag tyckte synd om mina tåggrannar som fick stå ut med min förkylning.

TSF styssen -15 ♥ Oscar, Inski & Karin (och kakor) framme, Otto, Laura, Ele, jag, Heidi bakom
På tisdagskvällen sprang jag iväg tidigare från min föreläsning och så blev det styrelsemöte och chillkväll med styrelsen vid Inski & Karins. Dessa sju andra fina människor som jag tillbringat mest tid med detta år. Och jag stjäl Inskis kommentar från hennes instagram av ovanstående bild: 
"Vi planerar. Vi stressar. Vi bråkar. Vi jobbar. Vi fungerar. Vi skrattar. Vi lever. Vi är awesome. Dom är så härliga. Jag älskar dem. Är så oändligt tacksam. Bara kärlek, bara kärlek."
Annat som hände den veckan var att jag skrev under hyreskontraktet på min lägenhet i Vasa! Så efter nyår bor jag på Skolhusgatan i en så gott som dubbelt större lägenhet än vad jag har nu. Jag kommer gå vilse. Och plötsligt konstaterade jag att jag har knappt två månader kvar som Åbobo. Med så mycket jag ska ha gjort och vill göra ännu.

På fredagen blev det lunch med bland annat Linda och vi konstaterade att det var exakt år sedan vi flög iväg till London. Hela min timehop den helgen var fylld med Londonbilder och jag saknade staden och Harry Potter något fruktansvärt mycket.

Resten av helgen gick i studiernas tecken med Doctor Who på lördagskvällen som slutade med glädjerop eftersom en förklaring som hela whoniversumet väntat på nu i 1½ säsong kom. Twitter översvämmades av lyckliga whovians (jag bland annat) och jag tycker lite synd om mina följare på tumblr som fick gå igenom så många rebloggningar från den kvällen av min lycka.

Söndagen kom och det blev högmässa med teologerna och efter det återvände jag till hinduismen för att reda ut vishnuismen och shivaismen.

I förrgår på tisdagen blev det sista måltiden-sitz med TSF, till stor del eftersom vi snart flyttar och detta var det sista evenemanget vi ordnade i våra nuvarande utrymmen. Hösten 2011 då jag började flyttade TF dit då vårt blåa hus renoverades (mögel...) och efter att det blev klart lämnade vi kvar. Men så började det komma tal om att vi skulle ut så i åtminstone 1½ har vi nu väntat på flyttdatum eftersom huset har mögel och asbest (myyys, eller så int). Nu har vi fått nya utrymmen och väntar på flytt. Så tisdagens sitz var ett hejdå-evenemang. Sitzen gick bra, alla var glada och hade trevligt och vi i styssen var ett superteam då det skulle städas. Bara en hink med skurvatten sparkades omkull.

Sista måltiden och vi went all the way!


Igår var det styrelsemöte och efter det gick jag och Laura in till centrum för att kolla lite affärer. Jag kom hem med en ny minneskortsläsare till sist. Den jag haft har troligtvis fått en stöt för mycket under de fyra år den bott hos mig, för det är något som skramlar i den. Då det var norrsken här (jo jo, bilder ska nog komma) och jag skulle tömma kameran så vägrade den läsa kortet och den korta stunden innan jag hittade kamerasladden och konstaterat att det inte var något fel på kortet var väldigt lång.

I centrum började julen smyga sig fram. Vilket gjorde mig lycklig, jag har börjat få julfeelis som vanligt denna tid och det blir bara mysigare och mysigare. Stockmanns tredje våning hade just fått framplockat en massa fina julgransprydnader och ljusslingor och ljusstakar.
Julen är allt för kort för att inte firas länge. Och i förrgår var det två månader till min födelsedag, så det börjar faktiskt närma sig jul (och flytt från Åbo med det)


Imorgon blir det ämneskaffe med teologerna så då blir det kaffekokande som står på schemat och så måste jag hinna skriva gradu också.

Och till sist en bild från idag då Åbo var fint trots regnet och blåsten som blåser ner alla fina löv. Sluta falla ner löv, jag har inte hunnit med kameran till Vårdberget ännu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!