onsdag 23 september 2015

Onsdagsflummeri

Helgen kom och gick och en ny vecka påbörjades. Den sista hela veckan för september månad. Vart i hela vida världen försvann september? Imorgon är det bara tre månader till jul och strax under tre månader till min födelsedag (YEY för födelsedag och jul!).

Meen ja. I lördags uträttade jag (i min värld) underverk och handlade ingredienser till paj vid citymarket. Jag hade en nästan ledsen broccoli i kylskåpet och mitt i allt kom jag på att jag skulle göra paj. Och mina matlagningskunskaper överraskade mig. Så jag åt broccoli-, paprika-, tomat- och skinkpaj den helgen (och hjälp vad det blev bra). På kvällen blev det äntligen dags för för säsongspremiär av Doctor Who. Och i femtio minuter satt jag mest och utropade "what?!" och "NEJ!". Jag ber om ursäkt till möjliga grannar som funderade på vad jag höll på med. En rewatch behöver jag ännu denna vecka, för det var mycket som hände och på samma gång följde jag med #DoctorWho på twitter. Efter det avsnittet behövde jag lite tid på tumblr och #DoctorWho där för att lugna ner mig, det var så bra att jag var ganska upp i varv.



Söndagen kom och den började med högmässa och teologer till den grad att vi inte hann utbyta fridshälsningar färdigt med varandra innan det var dags för nästa psalm. Det var Åbodagen och det betydde en hel del program (och gratis inträden) så på väg från domkyrkan svängde jag och Heidi in till museet Ett hem här på Biskopsgatan. Efter lite lunch gick vi via gamla stortorget och så vidare till Biologiska museet (och höll på att nästan gå vilse på väg dit). Vårt tredje stopp blev Apoteksmuseet/gården Qwensel. Så tre museer på en dag. Vi mötte upp Cara och tog paus på Café Brahe innan vi gick hem igen.
På kvällen mötte vi upp en bunt teologer och stod på domkyrkobron och så fyrverkerierna som avslutar Åbodagen.

En ny vecka är påbörjad som hittills har innehållit graduskrivande, tandläkarbesök och idag graduseminarie. Imorgon blir det tandläkaren (det här med att ha små hål mellan tänderna är störande då de bara kan fixa ett per gång) och förhoppningsvis en del studerande. På fredagen blir det troligtvis heldag på TF från tidig morgon då de ska vaxa golven här i korridorerna och det blir en disputation i kyrkohissa mitt på dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...