lördag 29 augusti 2015

Reading Challenge

Nu kommer en liten uppdatering på vad jag läst för böcker de senaste månaderna från min reading challenge

A book published this year
Havskatten (Ann Rosman)
Här har jag lite töjt på gränserna, boken kom ut ifjol men min upplaga är tryckt detta år. Det är femte delen i Marstrand/Karin Adler-serien och också denna gillade jag stort. En kriminalroman, lite kärlek och mord och precis som i de andra böckerna också en dåtida historia denna gång från början av 1900-talet jämsides med berättelsen från 2013. Fast böckerna är fristående så hjälper det nog väldigt mycket att läsa dem i den ordning de kom ut.

A book with a number in the title
Coctails för tre (Madeleine Wickham/Sophie Kinsella)
Spontanköp vid Prisma. Då jag började läsa den var det länge sedan jag läst "vanlig chick-lit" så det var skönt att läsa utan att behöva fokusera så hårt. Boken gillade jag!

A book based on a true story
Kom var mitt ljus: personliga brev och anteckningar av Moder Teresa (sammanställt av Brian Kolodiejchuk)
Litteraturstudier till en kyrkohissakurs men även en bok jag länge velat läsa. Man fick en stor inblick i Moder Teresas tunga men intensiva liv. Mycket information och man blev verkligen klokare på vem Moder Teresa egentligen var.

A memoir
Maria Lang - vår första deckardrottning (Lena Lundgren & Lisbeth Wikner)
Jag älskar Maria Lang-deckare. En stor del av böckerna har vi, men ännu saknas en del. Som inte finns någonstans att köpa. I och med att det gjordes filmer av en del av böckerna (också helt superbra filmer!) så utgavs de böckerna i nyutgåva, och då kom Maria Lang fram igen i denna biografi, Maria Lang är en av de svenska författarna jag alltid återvänder till, så då jag fick biografin i julklapp blev jag lycklig. Och den var så bra. Största delen var hel ny information för mig och det togs också upp berättelser kring de kända karaktärerna som Puck, Eje och Christer.

A book with magic
Harry Potter and the Philosopher's Stone (JK Rowling)
Orsaken till att HP1 är med på denna lista är för att det är engelska utgåvan jag läste för första gången av första boken (som jag köpte på Gatwick). Och att läsa engelska utgåvan var nästan som att återvända till Hogwarts för första gången.

A book by an author you've never read before
Snöbarnet (Eowyn Ivey)
Också spontanköp från Prisma (Prisma i Jeppis har jättebra utbud av billiga svenska pocketböcker). En mysig bok som är ganska annorlunda från det jag annars läst. Berättandet var jättebra och speciellt beskrivningarna av omgivningarna gjorde det magiskt.

A book that takes place in your hometown
Onda boken (Kaj Korkea-aho)
Den nyaste boken i de finlandssvenska kretsarna och placerar sig i Åbo. Jag så gott som sträckläste den och som vanligt var det en superbra bok av Kaj. Alla de kända platserna i Åbo, Arkens korridorer, studieångesten och så en berättelse på det. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!