måndag 17 augusti 2015

Måndagslista

Hittade en lista hos Jenna som jag kidnappar i och med att bloggen ekar (hups)

Var är du nu?
I Åbo, på Biskopsgatan vid skrivbordet. 
Hur har du det?
Lite rastlös men jag vet inte vad exakt jag vill göra. Jag skulle behöva städa och reda upp det sista jag hade med från Österbotten. Och så funderar jag på min studiehöst. Jag ska ha in närmare 60 sp kyrkohissa före jul (varav 40 är gradun).
Vad är det senaste du åt?
Kex då jag drack kaffe.
Vad gjorde du igår?
Sa hejdå åt mamma & pappa, packade upp, shoppade ett par shorts, mat och böcker. Mitt huvud var inte riktigt med då jag packade, så gott som alla sommarkläder är hemhemma.
Vad ska du göra idag?
Skicka in bokrecensioner och kolla hur jag göra med de sista futtiga studiepoängen jag inte har hittat någon kurs för.
Vad ska du göra i helgen?
Förhoppningsvis träffa Linda
Vad är det senaste du köpte?
Mat och nejlikor.
När reser du nästa gång?
Inom landet är det om en månad då jag åker hemhem. Men utomlands vet jag inte, London ropar fortfarande på mig.
Vad är det bästa med just den här veckan?
Sommarvärmen! Och att jag får uppleva Åbo före alla gulisar och gamyler dyker upp.
Vilken tv-serie såg du senast?
Jag såg ett Bones-avsnitt tidigare idag. Jag småskjuter lite upp att se sista avsnittet i sjunde säsongen av Supernatural eftersom det inte finns någon nyare säsong på netflix ännu...
Hur ser du ut just nu?
Shorts, t-tröja och håret i hästsvans

Tadaa! I'm back! Och dessutom Åbobo igen. Sommaren visar sig från sin bästa sida med varma soliga dagar och ljumma kvällar. Det enda är då att jag har alla sommarkläder i Purmo. Ett par caprijeans har jag med mig så jag fick gå igenom reahyllorna och införskaffa shorts igår. På samma gång var jag in via akademiska och råkade hitta en massa hyllor med -80% på. Så jag kom ut med fem stycken teologiska böcker för totalt 22 euro (priserna som från början var 20-32€ landade på 1-6 €/st).

Tom Wright - Jesus helt enkelt. Den innehåller en ny bild av Jesus från de nya Jesusforskningarna.

Eugene Peterson - The Message på svenska Psaltaren. The Message har spridit sig som en löpeld och är en ny översättning av NT och har ett mer vardagligt och modernt språk. Så då jag nu hittade Psaltaren billigt slog jag till då jag velat veta hur språket är då jag inte riktigt är överens med Bibel 2000 utan håller mig till folkbibeln.

Carl Henning Martling - Från Alaska till Kap Horn. Kyrkorna och samfunden i USA. Så bra att hitta! Jag har gått en kurs där det togs upp lite om amerikanska trosseder men det finns så mycket ännu.

Anders Sjöberg - Lilla Bibelguiden. Titeln berättar vad det är. Korta översikter över händelser och personer i varje bok.

Rosa Liksom - Burka. En fotobok där författaren/fotografen placerat in muslimska kvinnor som bär burka (här en blå burka i samma färg som Finlands flagga) i olika nordiska naturmiljöer (och en del globala). Jag har bara bläddrat snabbt i den och konstaterat att det är en helt superintressant bok, både teologiskt och fotografiskt sätt. 170 sidor med bilder och det är inte en bok det bara går att bläddra igenom, jag kommer sitta och tänka och analysera.

Så nu har jag ännu mera teologisk litteratur att läsa och fundera kring. Sådär på tal om något helt annat så ska jag ta ett skilt inlägg om vad jag har hittat på de senaste dagarna, men bilderna är fortfarande i kameran, men det kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!