måndag 24 augusti 2015

Måndag once again

HEJ! Hoppsan. Jag hade verkligen inte planerat att ha en veckas paus nu igen. Men tills jag har redigerat bilder får ni ta del av den senaste tiden genom min telefon, instagram och snapchat!

Torsdag 13.8 återvände jag till Åbo och Biskopsgatan var så grön och fin. Och på kvällen blev det mat på Bryggmans
Fredag 14.8 tog vi först ett varv till Ikea och körde halvt vilse då vi sen skulle från Raisio till Vallis Gratiae eftersom gpsen inte visste om ett vägbygge. Fram kom vi i alla fall och beskåda Nådendals kyrka, och jag drog fram alla kunskaper jag hade från i våras om Nådendals kloster.
Nådendal var varmt och fint och mamma hittade alla platser från tavlorna som hon målade efter vi var till Nådendal förra gången (aka i slutet av 90-talet). Muminbutiken besöktes och jag kom ut med en Snusmumrikmagnet. Och på kvällen blev det mat på Scandic Julia.
På lördagen 15.8 blev det shoppingdag och jag kom ut från Stadium med ett par Nike Free 5.0, materiell lycka och lyckliga fötter. På seneftermiddagen tog vi ett varv ut till hamnen och traskade runt slottet och hamnen.
På lördagskvällen hade vi planerat att äta på Fransmanni men där var det fullt, så istället gick vi över till Rico. Vilket var ett superbra val. Min pasta carbonara var supermumsig och resans trevligaste servitör hittade vi där.
På söndagen for mamma&pappa hemåt och jag tog tag i att packa upp allt. Förra veckan satt jag en del vid TF som ensam studerande och försökte komma ihåg hur man studerar (man måste börja långsamt). På tisdagskvällen blev det Koulu-kväll som avskedskväll för en teolog som far på utbyte. Så där tog jag deras egna svartvinbärscider som är så god. Och för de icke-Åbotyper som finns här, Koulu är alltså en gammal skola som nu är restaurang. Ett av teologernas favvisställe.

Igår fick jag äntligen träffa Linda, så det blev ett par timmar på stan med italiensk glass och fönstershopping vid Akademen där vi båda kan gå hur länge som helst och bara se på böcker.
Idag kom jag till TF och placerade mig i mysis, Chillade och drack kaffe med lite teologer som dök upp och väntade på gulisar. Och på eftermiddagen dök våra tutorer med årets gulisgrupp (största gulisgruppen på länge!). Åbo bjuder på sommarvärme varje dag, vilket är helt underbart om det inte skulle vara för det att alla sommarkläder är i Österbotten. Imorgon blir det att studera nånstans på TF igen och förhoppningsvis träffa mera teologer.

Och som avslut kommer helgens mysigaste upptäckt, One Voice Children's Choir - "Children will listen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!