torsdag 30 juli 2015

Nybränn Cigarrlådfabrik (1/3)

Spikningsrummet med insikt till de bakre rummen
Förra gången jag var till fabriken, eller "såge" på sann Purmodialekt, var 25.5.2011, samma dag som jag skrev inträdesprovet till TF. Då var jag med fotokursen som ordnades i Purmo och Jakobstads fotoklubb. Och efter 2011 har jag skaffat dels ny utrustning men också utvecklats ganska mycket som fotograf så det var trevligt att återvända dit i slutet av maj detta år med en bunt andra fotografer. Dessutom är det lokalhistoria och det är alltid intressant. Speciellt då mommo har berättat en hel del om fabriken. 
Så gott som allt är precis som det var när arbetet avslutades 1972, och det ser precis ut som att arbetarna bara gått ut en sväng.


De följande inläggen med den här bildserien (totalt tre inlägg) kommer vara uppbyggda med bilder, lite faktatext som citat och en del beskrivningar av mig. Håll till godo! Vill man se bilderna från 2011 (nu när jag äntligen har hittat största delen av de redigerade filerna) så kan man klicka HÄR (öppnas i ny flik).

Spikarna (i dubbelbemärkelse) hade alla varsin plats
- År 1853 lades grunden till det som skulle bli Nybränn Cigarrlådfabrik och som under 1900-talets första hälft var det efter Purmoförhållanden en stor industri som sysselsatte ett tjugotal personer. - 
Snygga kaminsluckor!

 - Åtta personer var sysselsatta med sågning, svarvning, torkning och hyvling medan åtta spikade lådor. -
Allt är kvarlämnat


Och hey, kommentera gärna! Frågor kan jag svara på enligt bästa förmåga ;)

Källa till faktatexterna: Leva fattig - dö rik. Purmo kommuns historia 1868-1976

Del 2
Del 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!