fredag 12 juni 2015

Sommarlista

Eftersom halva bloggvärlden har Ratatas sommarlista nu, så skuffar jag också hit den eftersom mitt liv nu just består av teater mest hela tiden då programbladet ska fixas dessa dagar.

Sommaren är här! Vad ska du göra nästa vecka?
Jobba fyra dagar, möjligtvis ha en examensfotografering (som vi fått skjuta upp pga vädret hela tiden) och så blir det midsommar.

Tre saker du vill göra i sommar.

Sitta i solen och läsa böcker, ta vara på de ljusa kvällarna och helt enkelt vara utomhus.


Tre saker du INTE vill göra i sommar.
Stressa, ha tråkigt, äta för lite glass.


Vad blir din sommarplåga 2015?

Ingen som helst aning! Det varierar så från vecka till vecka. Men mest troligt de nya låtar som kommer av de youtubers som jag följer och de "vanliga" sommarplågorna.

Landet eller stan?

LANDET. Dock skulle det nog vara kul att vara i Åbo några dagar, men jag skulle nog få spunk ganska snart av att vara i en stad någon längre tid och speciellt då det är typ +27 grader i min lägenhet i Åbo redan från våren... Purmo is the way to go, jag är uppväxt på landet och älskar Purmo.


Vilka dofter får dig att känna att sommaren är här?
Nylippt gräs, blommor som slår ut och luften efter regn,


Vad grillar du helst?
Kött och majs. mums mums.

Vad är sommarmat för dig?
Något grillat kött med krydd- eller/och vitlökssmör, nypotatis och färska örter.

Sommarjobb - ångest eller glädje?
Nå med tanke på att jag har samma sommarjobb som jag haft de sex senaste åren så visar det väl på glädje? Trots att jag kanske skulle få mer lön någon annanstans så tycker jag för mycket om teatern och Åliden (och de ganska chilla arbetstimmarna) för att fundera på något annat.


Vad är din värsta sommarinsekt?
Getingar och fästingar. De två är ganska så onödiga varelser. Tur att fästingarna ännu inte hittat till Purmo i så stora skaror...

Vilka böcker ska du läsa?
Jag har Khaled Hosseinis "And the mountains echoed" med mig hem och igår råkade två böcker från Prismas pokethylla komma med; Sophie Kinsellas "Coctails för tre" och Eowyn Iveys "Snöbarnet". Så de ska jag i alla fall läsa. Plus Harry Potter (always HP) och förhoppningsvis en massa annat! Typ läsa om lite Maria Lang och Maria Gripe och alla de böcker jag inte läst här hemma, vi har ett gaanska stort bibliotek. Och så finns det förstås en del eböcker jag vill läsa, både via Fredrikabibliotekets elib och ÅA:s elib, de har nämligen olika utbud...
Jaa, och så ska lite kyrkohissalitteratur och förstås gradumaterial läsas.

Har du tänkt besöka några särskilda platser?
Njet. Lokalturist kör jag på! Mamma och jag funderar lite på att åka ner till Åbo tidigare i augusti och vara där ett par dagar och sen får jag stanna där tills skolan börjar, så vi får se hur det utvecklas. Annars rör jag nog mig i Purmo och Jakobstad, och säkert Kokkola eller Vasa för shopping.


Vad är det somrigaste plagget du har?
Mina sommarklänningar och sommartoppar som kommer fram denna tid.

Sommarregn - ja eller nej?
Älskar! Så länge det inte är strax före eller under en föreställning, eller överlag för mycket av regnet. Det finns inget mysigare än att sitta på terrassen med en filt och en bok på samma gång man ser på åska och regn.

Har du tänkt utmana dig själv i sommar?
Jag har nu planerat att skriva gradu, så det blir väl min utmaning; att se till att jag faktiskt skriver.

Och till sist - din bästa sommarrutin!
Ingen alls! Att planera lagom mycket och bara ta det lugnt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!