tisdag 5 maj 2015

Tisdagsfunderingar

Vappen kom och for ganska snabbt med ett vackert väder och mysigt sällskap.
På valborgsmässoafton började teologerna som sagt med wappfrukost. Iklädd halare, skumppa, jordgubbar, croissanter och en massa annat gott tillsammans med teologerna. Så dit försvann förmiddagen i ett huj. Lunch blev det också iklädd halare med en del av de samma teologerna som på morgonen innan jag traskade hem.

Wappfrukost!
På kvällen bar iväg med fanan till Kåren, tog på oss studentmössorna och så fantåg med de andra specialföreningarna till Vårdberget. Där ställde vi upp oss bakom Brahe Djäknar och stod där 1½ timme. Oscar var fanbärare och Inski och jag fanvakter så vi stod mest och försökte bonga folk i folkmassan, ha roligt åt Oscar som hade problem med fanan då den fastnade i kvistarna och hitta en massa ballonger vi ville ha. Och TSF (och jag) syns på Yle! Ännu har jag inte sett hela, bara den första kvarten, men syntes gjorde vi redan då.
Efter att vi fört tillbaka fanan till TF draperade vi oss med serpentiner och gick iväg ett schack för vappenfest med teologer. Det var en rolig kväll med bästa sällskapet och superbäst hemgjord pizza.

Oscar med vår snygga fana
Första maj kom, jag drog på mig halaren och studentmössan, packade ner ätbart och drickbart till picknicken, via TF med Inski efter lite mera saker och så iväg till Vårdberget mitt på dagen. Teologerna kom och vi tillbringade hela dagen tillsammans med picnick och femtioelva miljoner andra människor. Mysigt som bara vad och x antal groupies blev tagna i och med att TSF fått en selfiestick till vårfestgåva.


Inski, Karin & Claus då vi kom till Vårdberget


1 maj outfit. Halare, studentmössa, serpentiner och
en ballong (som senare på kvällen exploderade och skrämde livet ur mig)
Helgen gick till att städa och skriva gradu. Och att upptäcka mera gradumaterial. Så igår på förmiddagen satt jag i handskriftssamlingen och läste lite mer brev. Lunch med Laura på Kåren och så traskade vi iväg till citymarket i det fina vädret. Där lyckades jag spendera en massa pengar på väldigt få saker. Printerfärg är hiskeligt dyrt som vanligt och så råkade jag hitta dvd-boxen med alla HP-filmer för trettio euro. Och jag har velat ha en egen uppsättning här i Åbo ganska länge (och en av filmerna hemhemma har fått fel i huvu och stärvar).

Laura, Inski & jag från vårfestens sillis då vi pustade ut på ett bord ♥
Idag blev det stadgeändringsmöte och de förnyade stadgarna blev äntligen godkända (bara fjärde mötet) så det var en lyckodag för hela styrelsen. En del studier gjordes efter mötet, mest i form av vetenskapsteoriuppsats och metodläsning. Att läsa en bok där hälften är på svenska och hälften norska/danska om biografier är inte det enklaste kan jag meddela.

My new friend, PEF. Pappas är finare och sötare
Före mötet hade jag äntligen fått reda på min läkartid hemhemma för astmakontroll så på eftermiddagen gick jag in till centrum för att införskaffa lite vuxenpoäng (eller astmatikerpoäng?) i form av en PEF-mätare då jag måste mäta två veckor före kontrollen. I och med att pappas mätare som jag brukar använda är hemhemma och det nog kan vara bra att jag har en så inhandlade jag en idag. Så en del av kvällen gick åt att googla efter en vettig PEF-dagbok så jag inte behöver göra en egen. Så nu ska det bli intressant att se hur mycket under normalvärdena jag är detta år. 

På tal om apotek. Domkyrkoapoteket (i Hansa) här i Åbo är "mitt" apotek, det är dit jag alltid går oberoende av vad jag ska ha. Orsaken är att all apotekspersonal där kan svenska så gott som flytande, vilket är bra för en österbottning som jag, och dessutom får man studierabatt (och de har ett akvarium med fiskar). Så oberoende vad jag har för ärende så är det jämt dit jag går bara för att jag vet att jag får svensk betjäning.

Imorgon blir det graduseminarie, vilket betyder att jag ska läsa texter på förmiddagen. Eftermiddagen och kvällen går åt att skriva en uppsats och att korrekturläsa ett gradukapitel åt en teolog. Torsdagen är det uppsatsdeadline så då ska den bli klar och mitt i allt är det fredag igen. Gradu, gradu, gradu, relvet, kh litteratur. Det kommer vara hela min helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...