söndag 10 maj 2015

Gudstjänst

Gudstjänst. Jag går allt för sällan på gudstjänst trots att jag bara bor cirka 200 meter från domkyrkan. Och jag gillar gudstjänst och älskar domkyrkan. Det är något så skönt i att bara sätta sig ner och lyssna. Purmo kyrka och församling kommer nog alltid vara min hemkyrka, men efter fyra år i Åbo så är domkyrkan och Åbo svenska församling ett till hem. Nu är det hiskligt länge sedan jag var på högmässa i Purmo, de gånger jag är hemma är söndagar endera en dag jag sitter på tåg eller så känns kl. 11 för tidigt att åka iväg någonstans då jag är van med en timme senare i Åbo. Och sommartid är det jobb som gäller på söndagarna. Men jag gillar ÅSF:s gudstjänstliv och utformning av gudstjänsten, domkyrkan är mäktig och man känner de flesta präster. Och ändå är det så sällan jag går mina 200 metrar och jag undrar varför. Till stor kanske för att söndagar ofta också är studiedag för allt det jag inte hunnit med under veckan, och till viss del för att jag glömt bort att det är söndag.

Domkyrkan mot orgeln
Det är efter att jag började studera teologi som jag faktiskt började uppskatta gudstjänsten på riktigt, om det då var för att det var en ny församling, ny stad och nya bekantskaper eller för att jag var vuxen som gjorde det eller om det var för att jag studerade det som faktiskt pågår i kyrkorummet. Jag läste latin och mitt i allt förstod jag på riktigt vad de latinska orden i formuläret betydde (och så har förstås ÅSF förklaringstexter i gudstjänstformuläret till alla delar) och allt efter hand i studierna kom förståelsen och betydelsen av allt att öka.

Och varje gång man är på gudstjänst i domkyrkan kan man sitta och bonga de teologer man studerar med. För alltid finns det några, idag var vi fem stycken som jag såg och pratade med.

Och Purmos altare

Idag hade jag och Heidi bestämt oss för att gå på högmässan i och med att ingen av oss åkte hem till morsdagen och för att vi båda konstaterat att det var så länge sedan vi deltog i en högmässa. Det är bönsöndag och en konfirmand konfirmerades. Och efteråt kyrkkaffe i sakristian tillsammans med de mysiga teologerna som också firade högmässa. 


Och så avslutar jag mina flummiga funderingar med en bild på det jag oftast bär. Dopkorset (ankh-korset) eller konfirmationskorset och så frälsarkransen. Nu just är det dopkorset som används eftersom kedjan till konfirmationskorset måste bytas då en del är bruten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...