lördag 25 april 2015

Vecka 17

Den här veckan har varit fullproppad med saker och oftast har jag kommit hem från TF sena kvällar då det varit vårfestvecka.

Så här kommer vad som hänt från förra veckans torsdag till idag till stor del genom telefonbilder!
From the beginning, aka från förra torsdagens kväll. Jag och en bunt andra teologer hoppade iväg till studentbyn till vår ena ålänning för avskedsfest. 


Så det började med skumppa på takterassen (ja, det blåste svinkallt) innan vi gick ner in till värmen. Där fanns det ålandspannkaka, svinskonsylt och snömos och svartbröd med åländsk ost. Allt var så gott och vi hade en trevlig kväll tillsammans!
Jag och finisarna Laura och Marina 
Fredagen tillbringades med att koka kaffe och ställa i ordning eftersom TSF (styrelsen) hade hand om ett disputationskaffe på TF. Så dit for halva dagen och kvällen tillbringades med att packa och diska innan jag tog en tidig kväll.


På lördagen var jag ute ur huset redan 06.25 och gick i ett lugnt och stilla Åbo till tågstationen för att hoppa på sjuans tåg hemåt. Lördagskvällen betydde 30-årskalas i Purmogården!


Föuslåft (Martin, Pillan, Jonas, Emil) stod för underhållningen
På söndagen blev det kaffe vid mommos med systeryster, förstås röstning i riksdagsvalet och så ett varv till fammos. Och så var det dags att plocka ihop min lilla packning för att på måndagsmorgonen hoppa på tåget till Åbo igen. Så det blev en 48ish timmars vistelse hemhemma.
Måndagskvällen tillbringades vid TF med sy halarmärken/spelkväll där det var tre styrelsemedlemmar och en tidigare styrelsemedlem. Men alfapet var på dödligt allvar i alla fall.


Torsdagen kom och det betydde exkursion till Nådendal från kyrkohissan! Så hela dagen tillbringades i ett blåsigt Nådendal för att lära oss mera om birgittinerklostret som funnits, kyrkan, historiebruk och minnesplatser. Och så fick vi god mat. Under hemfärden fick jag reda på att våra föreningsband äntligen kommit! Så väl tillbaka i Åbo sprang jag hem för att hämta handkassan som var i min ägo tillfälligt. Där möttes jag av ett efterlängtat brev från ÅA Vasa, "du är antagen till ämnesstudier i pedagogik våren 2016 med undervisningsövningar i religion"! Så nästa vår blir jag Vasabo och min Åbotid tar slut, och förhoppningsvis har jag ut mitt magistersbetyg nästa sommar.


Föreningsbanden var helt supersnygga så hela resten av torsdagen satt jag i mysis och sålde band åt ivriga teologer. Kvällen tillbringades med att sy bandet till rosett och göra en guide till TSF-bloggen på hur de ska vikas. Samt fixa lite till vårfesten. Detta betyder att det blev en halvsen kväll och på fredagsmorgonen vaknade jag tidigt av att min hjärna började fundera på allt som skulle göras, allt vi inte gjort och allt som vi kanske glömt.


Nåja, dagen tillbringades först i mysis med föreningsbanden innan jag begav mig hemåt för att börja ställa mig till vårfesten. Mer om vårfesten kommer i ett skilt inlägg för att detta inte ska bli femton kilometer långt. Men i alla fall, vårfesten var superbra, maten var god, sällskapet var trevligt och det var en hel del skratt under kvällen.
Fick bära alla tre band (kårband - ÖNs nationsband -  TSFs föreningsband) plus förtjänsttecknet


Det blev jatko ett par timmar som ledde till heshet i och med att det blev att alla sjöng med i låtar som spelades. Det var också karaoke så det blev en del sjungande och dansande. Men hem och sova skulle man också!

Cara, jag, Heidi
Idag vaknade jag med 4½ timme sömn bakom mig och hoppade i halaren och så iväg till TF för att ställa till sillis. Sillisen var suverän med en massa god mat i flera timmar. Hemma var jag först halv sju ikväll efter allt städande, funderande i mysis och mathandlande.


Så nu njuter jag av att hela vårfestveckan är överstökad och att allt gick relativt som planerat. Den här veckan är den mest stressiga för styrelsen och nu tar vi några dagars paus från firande innan det blir wappen!


Det här är för övrigt mitt 1500:e inlägg här på bloggen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...