lördag 11 april 2015

Sedermåltid 31.3.2015

Den sista kvällen i mars var det dags för sedermåltid med TSF! Vi var i år gaanska många så det blev lite trångt men efter lite planering av borden lyckades det. Och vi hade som vanligt en av lärarna som familjefar samlades för att fira sedermåltid tillsammans! I och med att vi inte är judar riktigt, fanns det också en del messianska texter som lästes. Elia dök inte heller detta år upp trots att dörren stod öppen och han hade en plats vid bordet, kanske han hinner nästa år.

Redan dagen innan sedermåltiden förberedde styrelsen en hel del saker. Det kokades kyckling på insidan och sen på utsidan för att få bort precis allt kött som fanns på benen.




Vi hade börjat sedermåltidsdagen med att bära fyra lådor koshervin (aka 24 flaskor) till TF och under dagens gång plockades en miljon saker fram och letades efter. Jag var självutnämnd vinansvarig (eftersom jag var det ifjol), hade korköppnaren i fickan och öppnade typ 20 flaskor vin under kvällen. Och den årgången vi hade var av den jobbiga sortens flaska, årgången innan (som vi hade kvar av ifjol) var mycket enklare att öppna...


Ena flaskans kork var envis och gick av mitt i flaskan så det blev en del lirkande innan den kom upp. Jag lyckades få skärsår på högra tummen och vänstra pekfingret av att vara lite för snabb med att få bort metallförseglingen, vilket ledde till att jag höll på att förblöda innan jag hittade plåster i väskan.

Första omgången flaskor öppnade!

Vi hade en del alkoholfria på plats så koshersaft hade köpts från huvudstaden

"For sacramental purpose"
Det sista styrelsen 2014 typ gjorde var att införskaffa två riktiga sederfat som invigdes tillsammans med ett "fejk" då vi var så många. Och jag har ingen bild på de riktiga... 

Vin, sederfat (the fake one) med maror, tårar, murbruk osv på. Och mobba inte de skrynkliga dukarna (lakanen).
Hebreiskan var ganska central under kvällens gång, fyra bägare vin skulle svepas och en hel del välsignelser.  


Efter att man druckit två vinglas på halvtom mage var maten gaanska efterlängtad av de flesta, men speciellt styrelsen som knappt hunnit få i sig mat under dagen. Maten bestod av chili con carne av nötkött, ris, sallad och bröd (utan smör förstås). Helt kosher var vi kanske inte, men vi kör på den linjen att så länge inte mjölk och kött blandas så är vi nöjda. Att få någon catering att göra helt kosher är superdyrt.



Inski kidnappade min kamera då jag och öppnade mer fin och fångade Laura och mig på bild i och med att mera vin skulle in på borden.

Matzabröd är osyrat bröd, ganska så smaklöst. Smakar typ som de tråkiga kexen i ostkexlådor.


Vin och Heidi i bakgrunden

Paus i och med maten

Så många tomma vinflaskor.
Då alla fyra bägare vin druckits, efterrätten och kaffet äten och drucken (utan mjölk förstås) blev det fri samvaro och vi började plocka undan allt för att hinna flytta det tillbaka innan klockan blev tolv och dörrarna låstes. Allt gick nästan bra. Ifjol började kvällen med att styrelsen slog omkull ett fyllt vinglas och i år föll ett i golvet då allt flyttades. På samma gång stod jag en meter bort och torkade upp Röda havet som bildats av att jag tappat en av de kvarvarande fyllda vinflaskorna i stengolv. Och att torka upp rödvin med fyra glas vin i kroppen kändes. Men allt hann flyttas, städas och upptorkas i tid!

Dagen efter på förmiddagen hade vi styrelsemöte och ingen var riktigt pigg så vi höll på att glömma att ta upp sedermåltiden under anmälningsärenden. Och så konstaterades det att vi hade tre vinglas i förvaringslådorna för maten som förts tillbaka till kårrestaurangen, såå vi hade lite roligt då vi i och med lunchen tog ett varv via köket för att hämta dem och lite annat vi tydligen glömt. Så Inskis bricka fick lite extra blickar då det fanns tre odiskade vinglas där.


Så det var sedermåltiden 2015. Next year in Jerusalem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!