lördag 18 april 2015

Once upon a camera (1)

Då jag läste Linas blogg här om dagen så hittade jag ett intressant inlägg som jag tänker inspireras av. Min fotohistoria. Och för att detta nu inte ska bli ett kilometerslångt inlägg så blir det flera.

Och då tänker jag börja från 2006-2008 eftersom det finns bilder som är tagna med min gamla kompaktkamera Pentax Optio S60 som fortfarande till denna dag hör till mina favoriter.
Pentaxkameran fick jag strax före vi på åttan (2006) skulle på lägerskola. Och det var med den kameran jag upptäckte hur mycket jag gillar att fota. Så den kameran användes hela tiden och var jättebra. Snöbilden här i collaget har används som header här på bloggen för något år sedan. Så Pentaxen har varit en stor favorit i och med att den hölls med mig till 2010.

2009

På sommaren 2009 bestämde jag mig för att jag skulle köpa en systemkamera efter att ha börjat fota med mammas A350. Nog kanske det en stund fanns tankar på att köpa en Nikon eller Canon men ganska snart kom jag över de tankarna och på Pixmania hittades ett paket med Sony A200 med objektiven 18-70 och 75-300 som beställdes. Orsaken till att det blev Sony istället för de betydligt billigare Nikon/Canon är att mamma har Minoltas objektiv och blixt från den analoga tiden, som då förstås passar på Sonys Alphasystem. Överlag har jag och flera andra på the internet konstaterat att Sonys 18-70 kitobjektiv (som inte längre säljs) har bättre prestanda än andra märkens kitobjektiv. Men det kan också vara en vanesak, tack och lov hör jag till den lyckliga skara av Sonyanvändare som utvecklats med 18-70 och inte 18-55 som nu används på Sony och har varit standard hos andra märken i evighet.
Samma höst deltog jag i en fotokurs där jag egentligen lärde mig grunderna i redigering i PS och efter det har jag lärt mig allt på egen hand genom försök, misstag och internet. I slutet av året började jag fota i raw+jpeg och började då ta fotandet mer seriöst. Men redan typ två veckor efter att kameran landat i min hand (då jag snabbt jämfört EXIF-infon) hade jag övergett P-programmet och övergått till M på full tid. Manuellt läge har jag så gott som helt lärt mig genom försök, misstag och envishet. Och jag har aldrig haft kameran inställt på Auto-lägen, det fick jag tillsagt av mamma att aldrig gå till.
Under vintern/våren/sommaren (före A200) var det förstås Pentaxen som följde med mig och speciellt vinterbilden är fortfarande en all time favorite.
Med Pentax
Med A200. Med den redigeringskunskap jag hade 2009.

2010

Året då jag faktiskt började utvecklas på riktigt i och med att jag hade kameran under alla årstider. På samma gång märkte jag också hur mycket sämre Pentaxen i jämförelse med systemkameran. Så till födelsedagen fick jag den kompaktkamera som fortfarande lever sida vid sida med mig: Canon Powershot SX 210IS. Och superzoomen och det manuella läget gör mig lycklig. Det blir mest vardagsbilder taget med den just i och med att systemkameran har bättre optik.
Minoltaobjektiven började utforskas och jag upptäckte hur mycket jag älskar Minoltas superzoom då det gäller natur. Och kärleken till Sonys superzoom kom i och med vattenfotograferande. 2010 var också året jag fick mina första fotojobb: pressbilder till teatern och luciafotande för UF.
Sony 18-70, Minolta 70-210,
Sony 75-300, 75-300
Minolta 70-210, Sony 75-300
Minolta 70-210, Sony 18-70
Sony 18-70, Minolta 70-210, Sony 18-70
Nästa gång blir det åren 2011 och 2012, då hände det mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!