måndag 30 mars 2015

Teater, studier och ben

Helgen kom och helgen gick utan några större underverk uträttade. Men så blir det ibland!

I fredags var det dels en del studier som gjordes på TF och jag, Laura och Karin traskade iväg till Kåren för att dels äta ugnspotatis med fyllning (mums!) men dels för att ta tag i ett ganska stort projekt för TSF. Vi skulle skaffa föreningsband och vände oss till Kåren för hjälp. Så därifrån kom vi lite klokare och kunde fortsätta planera. 


På kvällen mötte jag upp en del teologer och styrde stegen mot Åbo Svenska Teater. Teologerna skulle se på Ronja Rövardotter! Ronja var bra, scenografin var helt underbar och de gjorde ett superbra jobb. Men nu är jag ju kulturförstörd från liten.

Hemhemma satte vi upp Ronja sommaren 2013 och jag har mina misstankar om att det var samma manus som ÅST använde som också Pedersöre Teater hade. Dock hade förstås ÅST filmmusiken medan vi hade en dansk kompositör eftersom SVT är lite envisa med rättigheter. Men den danska musiken översattes och den är också så fin.
Att det var så gott som likadant manus ledde då till att jag satt och jämförde hur de gjort på olika ställen, vad som skippats och vad som ändrats. Det var också mer en familjepjäs än vad vi hade, jaa, det var familjepjäs hos oss också men vildvittrorna skrämde livet ur en del barn och Skalle-Pers död var mer dramatisk då den danska musiken hade med en sång som Lovis sjöng.

Men ja, Ronja på ÅST var bra! Det som jag kanske märkte av mest var att de inte hade mikrofoner. De klarade sig helt bra utan, det hördes bra vad de sa, men mikrofoner skulle ha stärkt allt ännu mera. But yes, kulturförstörd är jag ju.

Vårsång från den danska musiken

Efter teatern så hade vi bestämt oss för att fortsätta kvällen tillsammans så vi gick runt hörnet till Chili och satte oss där. Snart hade vi beställt mat och dricka och hade det trevligt tillsammans. Jag, Laura och Inski satt där ett par timmar längre än resten av sällskapet och en tolvtiden bestämde vi oss att gå hemåt i regnet.

Att jag kom sent i säng ledde då förstås till att det blev sovmorgon på lördagen så det blev inte så mycket uträttat den dagen. Utom en del styrelsearbete i och med att det behövdes fixas en omröstning för föreningsbanden. På kvällen såg jag i alla fall "The Reader" och det var en så fin film. Enda problemet var att Ralph Fiennes är med och det ledde till att jag hela tiden såg Voldemort med hår och näsa.

Igår blev det vetenskapsteorin som tog upp min tankeverksamhet och förstås lite förvirring över vilken tid det egentligen var. Och så läste jag igenom en bok (Bröllopsresa).

Idag blev det en heldag på fakulteten igen. Men studier blev det mindre av, endast vetenskapsteorin blev klar. Finisen Laura fyllde år så det fanns mumsig ostkaka i mysis. Mitt på dagen blev det ett till besök till Kåren för att kolla vad vi nu ska göra och så tillbaka till TF.  Det var föreningsarbete för hela slanten idag. För NU, är föreningsbanden för TSF beställda! Med hopp om att de blir som vi hoppas och att de skulle hinna komma innan vårfesten som är om tre veckor. Men de lät hoppfulla på företaget, så hoppas hoppas. I och med vårt första besök till Kåren så köpte vi också kårbandet, så då skulle det vara fint att förutom kårbandet också ha ÖN:s nationsband (bara jag orkar/minns/hinner gå och köpa det) samt som tredje och sista band TSF:s band. Med förtjänsttecknet bredvid på klänningen förstås.

På eftermiddagen var det dags att påbörja sedermåltidsförberedelser* då den går av stapeln imorgon. Så det blev inventering av engångskärl, Laura och Inski handlade allt som behövs och så påbörjades det jobbigaste arbetet. Att koka bort allt kött från hönsben (eftersom lamm är för dyrt) för att få ben till sederfatet. Så först stekte värdinnan Inski dem för att få bort köttet enklare innan allt lyftes på utsidan i regnet under taket med tre skarvsladdar ut genom fönstret och så fick benen koka där någon timme tills allt kött ramlat av. Orsaken till att vi inte ville göra det på insidan är att det inte luktar speciellt gott, men göras skulle det.
Fina Inski poserar med de kokande benen iklädd halare som användes som förkläde
Så hemma var jag efter klockan åtta ikväll. Vilket gör att jag är helt förvirrad. Men nu ska jag sätta kameran på laddning och leta upp allt jag behöver ha med mig till morgondagen samt försöka bestämma klädsel.
Sedan på onsdagen blir det styrelsemöte på förmiddagen (där vi mest troligt alla kommer ha krabbis av varierande grad: 4 glas kosherrödvin ska svepas imorgon kväll) och efter det graduseminarie. Och på kvällen blir det packande, för på torsdagen hoppar jag på tåget och tar påsklov!

*Sedermåltid? Whaat?! Wikipedia is your friend. Jo, teologerna firar en judisk helg och dricker 4 glas rödvin per huvud och äter kosher (aka, mjölk och kött får inte blandas osv.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!