söndag 29 mars 2015

Reading Challenge

Här kommer nu en uppdatering på de böcker jag läst sedan senaste inlägget (i början av februari).

"A book from an author you love that you haven't read yet" 
Britt-Marie var här (Fredrik Backman)
Jag fick den i födelsedagspresent och den var så fin och bra. Som vanligt med Fredrik Backman så skrattar man och gråter om vartannat. Och då Britt-Marie var bekant från förut så var det roligt att läsa just hur den synvinkeln och det förklarar en del från Min mormor hälsar och säger förlåt. 

"A book set in the future" 
Allegiant (Veronica Roth)
Sista boken i trilogin och det slutade lite annorlunda än jag trodde, det skedde ett ganska stort perspektivbyte. Men bra var serien!

"A book that made you cry"
Min mormor hälsar och säger förlåt (Fredrik Backman)
Före Britt-Marie läste jag den här. Och ja, här var det tårar. Sånt fint språk och fin fantasivärld! Och allt slutade på sånt fint sätt.

"A book you started but never finished"
The Casual Vacancy (JK Rowling)
I och med att jag har den här boken i hardback cover och den är ganska tjock så har jag haft den i Åbo. Så det har lett till att det tog länge innan jag kom igenom den. Och slutet ledde till tårar...

"A book that came out the year you were born"
Bröllopsresa (Patrick Modiano)
Här kanske jag fuskade lite, men den utgavs på svenska 1992, så det räknas nog. Det är länge sen jag har läst en såhär tunn bok (127 sidor) men det fanns mycket på de sidorna. Översättningen var bra och Modiano har ett språk så att man hinner tänka och visualisera miljön hela tiden, vilket är något som jag älskar med böcker. Jag har en bok till av nobelpristagaren så det ska bli intressant att se om de skiljer sig från varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...