lördag 7 mars 2015

London 17.10 - dag 2 (del 6)

Så kommer det sista inlägget om Harry Potter-turen. Efter Diagon Alley var det en korridor med modeller av olika delar av byggnader, en massa designade böcker, tidningar, kort... Allt det lilla extra som gör filmerna till det de är.



Och så till sist kommer man in i ett stort rum där det spelas Harry Potter-musik och där finns Hogwarts. *insert happy tears*. "Miniatyr"modellen som tar upp ett helt rum och användes i filmerna.

Hogwarts, my home ♥



Ljuset ändrade från dag till natt och tillbaka så man såg Hogwarts under alla dygnets timmar.




Efter att ha vandrat runt slottet kom man till slutet av rundturen som var ett rum fyllt med trollstavslådor från golv till tak. Varje låda hade ett namn på sig och lådornas antal visade alla som varit involverade i skapandet av Harry Potter-filmerna.


Sen var det dags för souveniraffären där man kunde gå i en evighet och bara titta på allt. En Hedwig skulle gärna ha fått flytta in med mig, samma som en Rawenclawhalsduk eller tröja, så mjuka och bra kvalité som de var (priset var ju därefter). Men allt som köptes har jag lagt upp förut!

Mera shackpjäser!
 På utsidan var det varmt (hehe +20 grader och sol, tills det började smådugga) och vi hann sitta en stund innan det var dags att stiga på bussen tillbaka till centrala London.

Buss!

"No story lives unless someone wants to listen. The stories we love best do live in us forever. So whether you come back by page or by the big screen, Hogwarts will always be there to welcome you home."

Är man redo att gråta så kan man se detta klipp, fast jag sett det förut är det omöjligt att hålla bort tårarna.


På bussen tillbaka konstaterade jag att jag fått posttraumatiskt Harry Potter-syndrom. Jag blev fruktansvärt förkyld på en liten stund. Hela dagen hade jag gått på högvarv, endorfiner och adrenalin så då vi satte oss ner igen så slog förkylningen till.
Vi hade planerat att samma dag åka till King's Cross till 9 3/4, men då vi satt på tunnelbanan så meddelades det att det var brandalarm på King's Cross och allt var evakuerat så tunnelbanstationen var öde och tåget stannade inte. Så vi fick hoppa av vid nästa station och åka tillbaka.
Det blev lite Oxford Street traskande istället! Vi gick in i en bokhandel och kunde gå där i en evighet då vi hittade en massa roliga och intressant böcker. Dessutom var vi in i den officiella Disneyaffären! (om det var på torsdag eller fredag minns jag dock inte, Linda?). Där hittade vi en massa roliga saker och figurer men tyvärr fick man inte ta kort där... Roligt hade vi iallafall med alla disneyfigurer som vi hittade!

På kvällen blev det HP-film (obviously) och jag hade inhandlat ett av Twinings ingefärste (som inte finns i det här landet ännu) för att försöka skrämma bort min förkylning (Seriöst det är det mysigaste och bästa teet jag har och det finns inte nånstans att köpas...)

Det var hela Harry Potter-turen i bilder, så otroligt många fler bilder finns på min dator men de får inte komma upp hit. Det var en helt otrolig dag, på så många sätt och vis. Så mycket glädje över att jag äntligen var på platsen där mina favoritböcker blivit till film och dessutom hade jag sällskap av den min bästa Potterhead Linda som var precis lika lycklig. Så har ni chansen att åka till London och älskar HP ska ni absolut boka biljetter. Jag vet att jag ska tillbaka dit, gärna under vintertid för att se Hogwarts i snö (och för att the Hogwarts Express kommer dit nu i mars!)

I nästa inlägg är det lördagen som står på tur!

2 kommentarer:

  1. Ååh, varje gång jag ser bilder från London och Warner Bros. blir jag så ledsen för jag saknar det, men så glad på samma gång! Vi hade nog så kul :D Kan dock inte svara på frågan om det var på torsdagen eller fredag vi var in i Disney-butiken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, precis så är det! Vi måst resa mera tillsammans! :D På tal om disney så saknar ja den stora Nemo som ja hittade där, den sku så ha fått flytta in hos mig! (och Hedwig från HP) :D

      Radera

Tack för din kommentar!