onsdag 11 mars 2015

Artsy artsy stuff

Det höll på att gå illa med hela det här eftersom hälften av bilderna var sparade på minneskortet till A200an och andra hälften på A330ans ena kort som kortläsaren tydligen tyckte att skulle behöva formateras och alltså vägrade öppna bildmappen. Och tydligen har mina två kameror olika sladdar så jag fick söka fram kompaktkamerans sladd och konstatera att tack, den passade. Så efter lite om och men flyttades bilderna till datorn och jag formaterade kortet för säkerhets skull i kameran. Vilket betyder att hädanefter kommer det bli småproblem då jag ska spara bilder då de har samma namn...

Men iallafall! Bilderna kom till datorn så nu blir det dags för inlägget jag pysslat på med en tid, mitt konstmaterial!

TUSCHPENNOR
  • Stabilon. Jag har två uppsättningar x20 tjocka (1 mm) stabilon samt typ närmare 35ish tunna stabilon i och med att de är lite olika grad av funktionsduglighet. De tunna bor till stor del i min penal, de tjocka nya (i fodral) bor lite här och var.
  • En tjock svart permanent marker 1-3 mm och en tjock vit (som egentligen är till halaren). En svart Pentel som är 05. Den pennan har jag samarbetsförhandlingar med ibland och den blöder stundvis igenom pappret, men då den funkar är vi på samma sida!
  • Sakura Micron. Mina nya favvispennor då det gäller svart. 005, 01, 02, 03, 05, 08 är de storlekar jag har. 
FÄRGPENNOR

  •  I burken till vänster är det mina blandade Staedtler och mina gamla Faber-Castell. Staedtlerpennorna är cirkus 20st där största delen är dubbletter då det är pennor från skoltiden. Faber-Castell är mina 11 st färgpennor (de har säkert varit 12 någon gång) som börjar vara nere på 4 cm nivån och alltid har varit mina favoriter. Så då jag skulle köpa nya färgpennor var det ingen fråga om vilket märke det skulle bli.
  • I den randiga burken finns mina 12st tjocka Faber-Castell. De kom som ersättare till de gamla pennorna för många år sen och har blivit använda olika mycket, vissa är så korta att de inte syns. Färgpigmenten skiljer sig dock från de tunna färgpennorna...
  • Mina nyaste pennor är Faber-Castell Art Grip 24st. Som sagt, märket var det ingen fråga om utan den stora beslutsångesten var ifall jag skulle köpa 24 eller 36. Superbra färgpennor helt enkelt! 
  • Längst till höger finns akvarellfärgpennorna från Derwent Academy som jag vann i våras. Och som jag älskar dessa pennor, roliga och enkla att använda och pigmenten är helt underbara.


  • Penslar. De penslar jag använder är en medium water brush från Pentel (den ljusblåa saken). Bästa uppfinningen någonsin, speciellt då man använder vattenfärgspennor. Och så har jag tre runda HanArt 600 Orava (storlekarna 2, 4, 8). Superbra penslar som håller jättemycket vatten och färg i sig. 
  • Pennor. Blyerts: två Faber-Castell 4B och 6B och en Staedtler HB2 (plus någon random blyerts som är bra). Tryckpennor: en Faber-Castell Grip 1347 0.7 plus vanliga 0.5 pennor. Jag har en 0.7 och en 0.5 Twist-Eraser från Pentel som också nu som då används, men de är mest i penalen. Blyen varierar lite, för tillfället borde jag ha Pentels bly i alla pennor. Här är det förstås också lite skillnader på bly, en del märken är bättre än andra för mig.
  • Suddgummin. Suddgummit på min Faber-Castell-penna har torkat (och börjar vara slut) och jag har bara refill sudd till Pentels tryckpennor. Så det blir vanliga suddgummin! I princip har jag inte så stor skillnad på sudd, nu är det vanliga från Maped, Staedtler och ett random jag hittade hemma. Plus det nyaste, ett knådgummi från Derwent. Beroende på vad som ska suddas så används olika sudd. Någonstans ska jag ha ett bra Faber-Castell också, men var är en bra fråga (mest troligt i Purmo).
FÄRGER
Superweird ljus på bilden...
  • Derwent Academy 12 pan set. Vattenfärgerna jag köpte i våras i min kreativitetskris. De funkar helt ok, så länge jag använder "dåliga" penslar. Men inte bättre än ok får de som betyg av mig. Supertorra färger som kräver mycket, men inte för mycket vatten för att få ut pigmenten, så mina ekorrpenslar funkar inte alls med de här färgerna. 
  • Winsor & Newton Cotman 24 whole pans. Min försenade julklapp, materiell lycka i form av akvarellfärger ♥. Mamma har typ alltid haft Winsor & Newton-akvarellfärger och Cotmans färger är lite billigare men ändå helt superkvalitet. 24 färger, liite vatten i penseln och pigmenten kommer fram direkt.

Här ovanför finns en vacker *host*, att skanna in en färgkarta gick ju bra (not) *host*. Men i alla fall, en snabb jämförelse mellan Cotman och Derwent Academy. DA-färgerna är gjorda med en dålig (!) pensel för att få fram pigmenten, läängst till höger finns DA gjord med ekorrpensel, viss skillnad ja. På de rader där det är en C och en DA-färg bredvid varandra så är det Cotmanfärgens namn / DA-färgens namn (aka, "sap green" (=Cotman) / "Light green" (=DA).
Av Cotmans färger så är nog alla 24 min favorit, men speciella favoriter är cadmium yellow hue, purple lake, intense blue, light red och paynes gray (den är ju grå/blå/svart!).

Och här finns karta på alla Cotmanfärger som finns och de jag har är kryssade (bilden går att klicka större).

PAPPER
  • Canson Pochades kvadratformade 240g akvarellpapper (som inte finns på hemsidan). Tjockaste pappret jag har för tillfället men räcker bra (så länge jag nu inte dränker det i vatten).
  • Det svarta häftet är en MontMarte A5 120g sketching journal med gräddvitt(ish) papper. Hit kommer mer det "färdiga" i och med att den är inbunden. Helt underbar att använda Micronpennorna i.
  • Det vita häftet har jag inget som helst minne av vad det är för papper, spontant då jag jämför vill jag säga 110g eller 100g. Men i alla fall, A5-format och också här gräddvitt papper. Hit sätter jag egentligen alla skisser, idéer, test med färger etc. 
  • Canson Imagine A4 200g mix media-papper. Perfekt papper för akvarellpennorna, men klarar också relativt bra av akvarellfärger
Och så mina gör-vad-du-vill-böcker
  • Wreck This Journal av Keri Smith. Det började med att jag köpte en åt systerysterför flera år sedan och fjol köpte jag en åt mig. Precis som namnet säger, man ska förstöra. Perfekt då kreativiteten dyker på men jag inte vet vad jag vill göra eller när jag bara har tråkigt. Som det syns så har den klott på alla kanter och är lite skamfilad. Googla bara namnet och ta på bilder så finns det en massa kreativa böcker.
  • The Pointless Book av Alfie Deyes (ja, youtubern!). Linda och jag köpte båda varsin i London på flygplatsen. Den är liite som WTJ men ändå inte alls. Här behövs inte lika mycket material som kan behövas till WTJ utan man klarar sig långt med bara en penna.
Så det är ganska långt det jag har för tillfället i användning. Förutom allt detta har jag förstås basic kritor (oftast används den vita med akvarellfärger), en bunt "övriga" färgpennor, mina dåliga penslar och säkert en del random extra saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...