tisdag 10 februari 2015

Mål 2015

Eftersom Laura hade ett inlägg om sina mål för 2015 så tänker jag också ha ett sånt inlägg, att ha saker svart på vitt kan göra dem lite mer lockande.

Böcker
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så ska jag läsa i år, jag håller på med en hel del böcker och till julen kom det förstås en del böcker till. Jag har faktiskt återupptagit vanan att läsa innan jag somnar, problemet är att ibland kan det bli "bara ett kapitel till..." och då kan klockan bli mycket.


Gradu
Då en avhandling är klar så börjar nästa. Ja, gradun ska skrivas detta år. Helst av allt vill jag ha klart den i december eftersom jag förhoppningsvis ska till Vasa nästa vår för pedagogik. Graduns ämne har jag, och så länge det finns tillräckligt mycket material så klarar jag mig. Det är ju det som allt lite hänger på. Men med brev från ÅA:s handsskriftssamling, några böcker, förhoppningsvis femtiomiljoner material från arkivet i Purmo och kanske material från andra arkiv så ska det väl nog gå. I alla fall är de på seminariet intresserade av mitt ämne, så det är också mer motiverande.

Kameran
Jag saknar kameran helt fruktansvärt mycket. Nu är förstås inte vintern här i Åbo riktigt tjohejsan så det är inte så motiverande att fota. Men jag vill fota mera, de två senaste åren har lite blivit att jag har fler mappar med fotojobb än fritidsfotande. Jag har inget som helst emot mina fotojobb, det är roligt att ha dem och faktiskt jobba, men att fota utanför det är viktigt, för det blir för lång tid mellan och jag hinner inte tänka och utvecklas. Och det saknar jag. Så i år ska jag försöka fota ännu mera! Och även det här med att fota på olika "evenemang" jag är på och inte bara t.ex. till TSF-bloggen, kanske ”ett foto i timmen” skulle vara en bra idé? Och på tal om det ämnet måste jag ta tag i att uppdatera kamerautrustningsfliken...
 
Seriöst, jag behöver göra mer porträttfoto och experiment.
Kreativitet
Då jag inte är ute med kameran så behöver jag få ut min kreativitet på något sätt. Och nu då jag äntligen har ordentliga akvarellfärger så ska jag ta tag i ritandet/målandet igen. Det är närmare två år sedan jag ordentligt använde skisspennor så allt kommer jag få börja öva upp igen. Färgpennorna återvände till mitt liv i våras då jag köpte nya (att gå från 12 st som var 3cm långa till 24 st var stort), men de har jag heller inte riktigt hunnit testa, så hela det här året blir väl till att lära mig igen! Och så har jag förstås min ”wreck this journal” och ”the pointless book” så där kommer en del också. Jag har konsten i släkten från båda sidorna, men det är först de senaste åren jag har fastnat. Och i och med att jag hade bra betyg i konst i gymnasiet (jag var en av de få i klassen som kunde skuggning och trepunktsperspektiv automatiskt), saker fastnade tydligen efter att under uppväxten sitta och se när mamma målade, så borde det alltså finnas någonstans i mig. Bara jag har tålamod. Och på tal om det ska jag fixa ett inlägg med de "verktyg" jag har (jag vet att fröken Cara säkert är intresserad).

Prokrastination & dygnsrytm
Alltså, mina dagar. Jag har för tillfället endast gradusemi i föreläsningsväg, resten av dagarna har jag inga föreläsningar. Och det leder till att jag har sovmorgon varje dag och det blir sena kvällar, vilket inte är det bästa. Nu ska jag försöka återgå till höstens schema, då jag vaknade tidigt av renoveringen och var tvungen att flytta mig till TF eftersom det inte gick att studera hemma. Problemet är att då man är vid TF så blir det en hel del mysisittande och kaffedrickande, men har man dragit allt med sig till skolan och inte får gjort något så säger nog samvetet till. Jag har en föreläsningsdagbok, lite litteraturstudier och förstås gradun att göra.
Och seriöst, jag är expert på att prokrastinera. Så jag måste ta tag i mina dagar. Jag har haft upp den här videon förut, men den tål att upprepas (danisnotonfire-videor tål alltid upprepning).


Så ja, det är väl några saker jag vill försöka uppnå i år. Förstås finns det en massa annat, men här är väl det viktigaste. 

2 kommentarer:

  1. I´ll be your model for porträtt foton!

    Mjau mjau

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!