onsdag 18 februari 2015

Askonsdag

I och med Lauras och Liisas inlägg för någon dag sedan så kom jag på att det idag är askonsdag. Precis som Laura så var det nog först i och med att jag började studera teologi som jag kom i kontakt med till exempel fastan på riktigt. Från att förut bara ha tänkt att man knappt äter något så kom det en stor mängd olika sätt att fasta bara för att jag började studera. 
Nu tar jag citat direkt från ekofasta-hemsidan: 
"Fastan är en gammal kristen tradition som finns även i många andra religioner. Den kristna fastan föregår högtider såsom påsk och jul. Fastan är inget mål i sig utan ett hjälpmedel i förberedelsen inför högtider. Med hjälp av fastan strävar människan efter en sinnesförändring och fokuserar på det väsentliga. Under fastetiden blir livet enklare. Man äter på ett annat sätt, saktar farten och blir stilla. Andligheten får mer utrymme"
Nu i dagens samhälle så kan fastan se ut precis hur man själv vill och vara helt utformad enligt egna mål. Jag har flera år tänkt att ”nu, i år ska jag göra något”, men har det blivit av? Nej. Men i år ska jag faktiskt försöka! Och det att flera i omgivningen (de fina teologerna!) fastar på olika sätt gör att man själv blir motiverad.
Min fasta blir inget storslaget i och med att mina dagar är så varierande både i studieväg och platsväg, det blir ju en del Åbo och en del Purmo...

Och vad har jag tänkt då?

* Ta vara på dagarna. Och nu är det inte carpe diem jag tänker, utan mera det att ha rutiner på dagarna. Stiga upp vettig tid, vilket då också betyder att jag ska lägga mig tidigare på kvällarna. Och att jag inte behöver stressa på morgonen.

* Bibelläsning. Jag studerar teologi för fjärde året och har fortfarande inte läst igenom hela Bibeln. Ja, jag har ju nog koll på vad alla böcker handlar om men det finns några (*host* profeter) jag ännu inte läst. Och så har jag en läseplan på gång fortfarande så det är bara att fortsätta. 

* Tacksamhet. För en tid sedan så började jag skriva bra saker som hänt under dagen i min dagbok. Med målet att lyckas ett år med att skriva något varje dag. Vissa dagar är svårare, men det finns alltid saker som gjort mig glad under dagen bara jag tänker efter.

* Läsa mera böcker. Se på inspirerande och fina saker, läs inspirerande texter. Visuellt snygga filmer, foton, konst. Allt sånt får igång min tankeverksamhet. Så pinterest, tumblr, bloggar, youtube (speciellt KickThePj är en superinspirerande människa)

Mycket av det här ingår i mina mål för 2015, så det är en utmärkt tid att börja på! Kanske halvflummigt för andra, också lite för mig i och med att jag först den här veckan kom på att det är fastetider vi går in i nu, men det ska nog bli bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!