söndag 1 februari 2015

Året 2014

Januari
Livet i Åbo kom igång igen och det gjorde också psykkastudierna och kandskrivandet. Ett forskningsprojekt skulle göras i psykkan och jag fick helt lära om mig att skriva akademiskt då det skiljde sig mellan TF och psykka. Det blev ett nytt kapitel i och med att jag nu också var styrelsemedlem och det var en hel del roligheter med trevliga människor.


Februari
Stina kom hit en helg så vi träffade Linn och Jox och jag fick för första gången ordentlig ögonmigrän. TSF och filosoferna ordnade sitz tillsammans, flera studiekvällar på TF och så såg jag Jesus Christ Superstar på ÅST för första gången. Purmorevyn hade premiär och jag var hemhemma.


Mars
Min kreativitet behövde få utlopp då vädret inte lämpade sig för kameran, så vattenfärger och en Wreck this Journal införskaffades. Jag försökte balansera kandiskrivandet med ett forskningsprojekt på psykkan hela våren, det gick inte. Det var Doctor Who-sitz och mamma & pappa kom ner och jag såg JCS en andra gång.


April
Sedermåltid med teologerna, kandskrivande och psykkakurser. Vattenfärgspennor kom på posten från en tävling vilket var roligt. TSF:s vårfest och sillis kom och så även wappen som firades på ÅST med sista föreställningen av JCS.


Maj
Första maj-picknick på TF eftersom vädret var dåligt, men lika roligt var det! Sista psykkaspurten kom och till sist kom mållinjen och psykkastudierna var över. Detta firades med att jag köpte nya färgpennor. Det blev dimissionskaffe på TF, sommarlov och en efterlängtad träff med Purmotjejerna i Kronoby.


Juni
Teater, teater, teater. Biljettbokningarna började, programbladsbilder skulle fotas, pressbilder skulle fotas. Det snöade i mitten av juni och jag satt med vinterjacka vid Åliden för att inte frysa ihjäl. Premiären och premiärfesten kom och gick. Linda och jag bokade resan till London och jag nattvandrade med några fotografer i Lappfors.


Juli
Sommarvärmen kom, teatern var i full gång och ett besök till Oravais teater hanns också med. En överraskningsfödelsedagsfest där jag cyklade hem i den varma, ljusa sommarnatten på min nya cykel, promenad med Santtu i ösregn och en kväll vid fadderns villa. Jakobs dagar betydde KAJ i Skolparken med en otrolig folkmängd och jag blev ledig.

Naturdoktorn
Augusti
Tjejkväll med Purmotjejerna, fotande vid Fagerbacka och så blev det dags för fältpraktik. Och en otroligt bra sådan i mitt gamla gymnasium. Teatern hade avslutningsfest, Doctor Who återvände med en ny säsong och jag planerade gymnasielektioner för fulla muggar. Kånken fick en ordentlig start i och med en massa lektionsplaner, papper och böcker.


September
Tillbaka till ett somrigt Åbo som heltidsteolog för första gången på två år. Nya gulisar, gulisintagning, gulissitz och gulisakademi. Kandin kom fram och jag gick på både kand- och graduseminarier för att gå vetenskapsteori.
*host* höstbilderna har inte kommit upp på bloggen *host*
Oktober
TF fyllde 90 år och vi kokade kaffe och stressade under två dagar. Jag var hemhemma, var på hantverkarmässa i Seinäjoki och hade mitt första gymnasievikariat. Och det kändes helt superbra! Direkt efter blev det en otrolig resa till London och Harry Potter och jag förälskade mig i London, England (och HP ännu mera). Jag fick supermotivation att skriva klart kandin eftersom TF inte längre skulle existera efter nyåret och vi var flera som kämpade för samma mål. TSF:s höstfest kom och mitt förtjänsttecken fyllde ett år.


November
Kandin var mitt liv. Församlingsvalet kom och jag blev första suppleant och plötsligt var mognadsprovet skrivet och kandin inlämnad för språkgranskning. Det mest spännande höstmötet någonsin ledde till att jag fick fortsätta som webbansvarig. Jag vikarierade och fick reda på att kandin var godkänd. Mockingjay såg på bio hemhemma och chillande med mysiga teologer i Åbo. Styrelsen flippade ur en kväll då vi bakade kex vid Lauras efter en sockerchock och så var vi på adventskonsert i domkyrkan. Och första advent firades med högmässa och eget första adventkaffe vid Heidis.


December
Betygsanhållan lämnades in, gulisarna hade ordnat en supermysig grötfest, det var studiebesök till både Åbo ärkestift och Åbos synagoga. Lite vikariat, kaffekokande för styrelsen på ett doktorskaffe. Styrelsebytarkryssning med åtta andra mysiga teologer, jag blev teologie kandidat och fick jullov. Fyllde 22 år och åkte till Helsingfors för att se Mamma Mia och åkte sedan hem till Purmo. Det blev jul helt plötsligt och så lite tjejkväll med Purmoflickorna. Hobbiten sågs på bio och så var den sagan slut. En synkontroll gjordes och det konstaterades att jag behövde nya glasögon. Nyårsafton kom och firades i långklänning och så tog år 2014 slut.

*host* julbilder kommer nästa december

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...