lördag 14 februari 2015

7. Your pet peeves

Jag kom ihåg att jag har en challenge på gång *host*. 
Det här är verkligen en svår rubrik, för jag har svårt att komma på något just nu. Jag märker saker enklare när de händer, men försöka ska jag!
  • Mina saker. Jaa, jag har en tendens att egentligen inte vilja låna ut mina saker, men det här beror mycket på vem som vill låna och vad det är förstås. Men ja, mina saker är mina.
  • Egentligen är jag organiseringsfreak, men det märks inte för tillfället i min bostad (hey, jag har varit sjuk). Men i alla fall, jag kan störa mig på att när jag har en skild ordning/sortering på saker och folk lägger saker på fel plats. Och jag stör mig på mig själv då jag inte har allt i ordning, som för tillfället.
  • Jag är fotonörd. Och något som jag (sorry) stör mig fruktansvärt mycket på är i och med den där kameraboomen som kom för några år sen (då Nikons/Canons baskameror blev så billiga) och alla skaffade en systemkamera så trodde de direkt att de var helt superbra fotografer. Nej. Jag gillar att folk är intresserade av foto och vill utvecklas och skaffar systemkamera därför, men att bara ha en utan att göra något med den, whyy? 
  • Och på tal om kameror så är det en annan sak som stör mig. Att folk fortfarande idag hävdar att en kamera med mer megapixlar är bättre än en med mindre. Haha, no. Ja, då digitaltekniken kom var det skillnad, men inte så mycket idag, kolla optiken och ljuskänslighet istället då det gäller det tekniska. Båda mina systemkameror har 10.2 (hey, de är från 2009) och det räcker helt bra för mitt utskriftsbruk (no problems att få superutskrifter 40x60cm till utställningen). Kompaktkameran har 14.1 med sämre bildkvalitet på grund av sämre objektiv (dock helt superbra för att vara kompaktkamera och superzoom)
  • Stavning. Jag har alltid läst böcker, vilket uppenbarligen betyder att jag dels har ett ganska så stort ordförråd men också det att jag väldigt få gånger stavar fel eller är osäker på stavning (oftast sker det pga slarvfel). Och det jag stör mig ganska mycket på är i t.ex. blogginlägg där det finns stavfel, och speciellt det här med Ä och E verkar vara svårt. Senast igår såg jag någon som skrivit "verker" istället för "värker" och det gör ont att se sånt (och skillnaden mellan enda/ända). Nu vet jag inte hur andra bloggverktyg är, men iallafall blogger kör med röda linjer under felstavade/främmande ord så man kan rätta dem. Då det gäller t.ex. textmeddelanden har jag inte så stort problem med felstavning i och med att jag själv skriver min egen version av standardsvenska samt dialekt så det är mer talspråk, men i "bättre" texter stör det mig.
  • Och så hittade jag en lista då jag googlade inspiration, så HÄÄR finns en hel del som jag också kan störa mig på.
Varsågod, några saker jag stör mig på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...