onsdag 28 januari 2015

Onsdagsflummande

Och vad har jag gjort den senaste tiden som jag tydligen inte bloggat på? En hel del, men ändå inte så mycket kanske.
Jag har pratat med min handledare om min gradu och haft fram text på seminariet. Det var inga stora saker, bara en kort sammanfattning. Jag och Karin har presenterat studielivet på teologin för en grupp abin, så där flummade vi på lite om teologi, tro och studier på högt i våra halare och lärde oss på samma gång hur examensstrukturen ser ut nu efter förändringen (och att vi studerar på FHPT inte på TF).

Det gradumaterial som inte finns i arkiv på olika platser

I helgen var jag hemma i Purmo och hann med en hel del.
Fredagen tillbringades på tåget så då läste jag gradumaterial. På lördagen blev det ett varv till Jeppis, mina nya glasögon hade kommit!

På jullovet var jag och skulle ställa om mina glasögon lite då jag börjat på skavsår av dem och då på samma gång passade jag på att kolla när jag senast var på synkontroll. Och det var ett och ett halvt år sedan, passande nog så fanns det en ledig tid en timme senare så den tog jag. Förra gången jag var så blev det lite ståhej i och med att mitt ögontryck var för högt, så det blev optikern, ögonläkaren och så till ögonpolikliniken för att kolla upp allt. Allt var nog ok men det rekommenderades att trycket skulle kollas varje år. Nu konstaterades det att mina glasögon var för starka för vänster öga, mitt brytningsfel har förändrats och skelningens grader har också ändrat. Såå, det blev nya glasögon. Att glasögonen blivit för starka kan möjligen vara en orsak till att jag haft ögonmigrän, så det ska jag se nu om det minskar.
Så ett par dagar senare hade jag mamma med som smakråd och ganska snabbt hade nya bågar hittats, ett par titanbågar från Skaga från Scandinavian Eyewear och nu i helgen var jag och hämtade ut dem. Så mina glasögon från 2011 har blivit pensionerade.

Nya glasögon! Skaga Lotta (vår 2014 kollektion) och Harry Potter i bakgrunden
Förutom att jag hämtade glasögonen på lördagen var jag också till arkivet i Purmo för att kolla lite vad det finns för material som kan användas i min gradu. Dopkalasen från kandin har jag övergett och istället blir det kyrkohistoria i lokal tappning (aka, från Purmo). Men mera om mina graduplaner då jag fått det lite mer strukturerat!
På lördagskvällen körde vi iväg till Terjärv för att se på revy och i år kom vi oss både till och från Terjärv utan några större problem i motsats till hur det var 2011.
Söndagen tillbringades vid fammos och mommos och på måndagsmorgonen hoppade jag på tåget till Åbo igen. Så det blev en kort helg, men en hel del blev uträttat!

På måndagskvällen blev det födelsedagskalas vid Caras, så det var en rolig och mysig kväll med trevliga människor och gott att äta. Igår blev det kvällsföreläsning som vanligt och efter det spelkväll/syjunta med TSF.

En kväll då jag skulle ha behövt fler färgnyanser än 24 färgpennor + 24 vattenfärgspennor
Idag var det seminarie igen och nu skulle jag behöva börja fundera på vad jag egentligen ska ha upp nästa vecka, någon slags flummig forskningsplan blir det troligtvis....

6 kommentarer:

  1. Hur har det gått med trycket i ögonen ?fick själv samma 19/22 men läkaren sa det var ok

    SvaraRadera
  2. Hur har det gått med trycket har själv lite högt tryck men utan behandling

    SvaraRadera
    Svar
    1. På grund av min ena astmamedicin kaaan ge förhöjda värden (och för att min morfar hade glaukom) så ska trycket kollas helst varje år. Hittills har allt nog varit helt ok, ögonläkaren sa att de verktyg som optikern och ögonläkaren använder är inte riktigt lika exakta, så vid ögonpoli var allt ok. Ögontrycket pendlar lite för mig nu mellan 18-22 vid optikern, och de sa att om det är runt 24 som de börjar kolla det extra noggrant.
      Så du kan ju påpeka det vid varje kontroll att de ska kolla det, men mina värden var helt okej!

      Radera
  3. Hade 19/22 senn 20/24 dagen därpå. hade ok tryck in innan jag drabbades av stress och ångest och fick börja äta antidepressiva tror det kan påverka kollat läkaren sa allt så bra ut men är ångestfull av detta. Ska sluta äta antidepressiva då dessa har känd biverkning att öka trycket. Livrädd för bli blind etc men är hypokondriker så man tänker inte rationellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aah! Det är ju just därför de började kolla mitt tryck, för min astmamedicin. Dock är det ju bra idag då det faktiskt kollas ordentligt så det är ju nästan ingen som hinner bli blind. Min morfar hade glaukom i typ 20 år, men med ögondroppar så hände inget värre med hans syn. Hoppas det blir bra!

      Radera
  4. Bra veta livrädd för bli blind

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...