torsdag 29 januari 2015

London 17.10 - dag 2 (del 1)

Och här kommer det blandas svenska och engelska eftersom jag de senaste åren bara läst de engelska böckerna. Så jag kan de engelska namnen bättre.

Dagen var äntligen här!
Det var tidig uppstigning, via tesco för att hämta frukost eftersom vi åkte så tidigt att vi inte hann med hotellfrukost, och så in till London. Vi letade upp Golden Tours, vi var först på plats, och ställde oss bakom skylten där det stod Harry Potter studio tour.

Till sist kom Warner Bros dubbeldäckaren som det stod Harry Potter på, vi fick våra biljetter och så satte vi oss i bussen. Efter lite väntan var klockan lite före åtta på morgonen och vi var till sist på väg till Leavsden Studios! Efter typ en timmes färd kom det på en film om Leavsden Studios historia och lite vad som väntade oss, och så kom vi fram.

Min biljett hade en fenix

YEEE!!
Då blev vi som femåringar, det fanns ingen chans att man kunde stå stilla då man såg skylten på väggen där det stod "The Making of Harry Potter" och såg bilder av skådespelare (yes, yes some tears in my eyes). Vi kom in och såg handavtryck av Emma, Dan och Rupert från när sista filmen hade premiär i London. Och så slapp vi in i själva "väntehallen" där vi först hämtade ut ljudguidning med Tom Felton och tog ett varv via souveniraffären innan vi ställde oss i kö.



 Efter lite väntande började släppa in människor och på vägen fick vi se Harrys cupboard under the stairs och så var det vår tur att gå in. Vi kom in i ett mörkt rum där det på väggarna fanns alla filmaffischer från olika länder, på olika språk. Helt superintressant då man inte sett några andra än de engelska, svenska och finska. Där fick vi även se en film med de som var med och gjorde filmerna.


Sen kom man i en liten biosalong, där såg vi en film med Dan, Emma och Rupert som presenterade det som vi skulle se och hur det var att göra filmerna och i slutet gick de in i the Great Hall. Bioduken for upp och där bakom fanns de riktiga dörrarna till the Great Hall till ljudet av Harry Potter-musik. Och reaktionen som kom från gruppen var otrolig (och jaa tårar i mina ögon). Jag var på riktigt där! Mamma började ha högläsning ur den första boken 2001 och efter det började jag läsa dem själv, så 14ish år har HP varit en del av mig. Då sista filmen kom på bio och den tog slut så var det slut på riktigt. Men NU, jag stod där skådespelarna rört sig under 10 års tid. Och det hela var lite overkligt.


Vi kom in i the Great Hall (btw, mycket mindre än den ser ut på film) och eftersom det just dagen före vi kom dit så hade de börjat med Halloweenfeatures. Och vi var också några av de riktigt första som fick se den nya dark arts-utställningen.




Några få gånger syns de i filmerna, men inte ofta...

Till vänster är Daniel Radcliffes första Gryffindorkldsel!

Vi tog också en selfie med Dumbledore
Efter att vi vandrat på där en stund och varit till oss över alla kläder, små detaljer och allt vandrade vi vidare. Då blev det först fjärde filmens Yule Ball och en del annat innan man kom till Gryffindor dormitories och sedan Gryffindor common room. Erised-spegeln, grindarna till Hogwarts, den läckande kitteln och så mycket mera!

Från fjärde filmen

Umbridges educational decrees från femte

Gryffindor dormitory


Gryffindor common room


Dumbledores! Och sorteringshatten



Eftersom det finns så fruktansvärt mycket bilder jag vill sätta hit, och det är mycket kvar av rundturen så blir denna dag uppdelad i flera inlägg. Stay tuned! Jag ska försöka få upp dem liite snabbare...

1 kommentar:

  1. Ååh, alltså jag får nästan rysningar när jag tänker på det där med dörren bakom bioduken, det var så coolt (och ja, även tårframkallande)!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...