lördag 31 januari 2015

Jullov del 2

Julen kom! 


Först blev det jullunch hemma innan vi styrde kosan till mommos för att fira jul med hela släkten. Där blev det risgrynsgröt, smörgåsar och kaffe med tårta. Tomten uppenbarade sig för första gången på många år (systeryster har varit yngst i släktskaran i många år) eftersom nu treåriga M frågat efter tomten. Tomten hade bråttom så jag och syster var utdelare.
Några timmar senare åkte vi hem igen för att öppna julklappar hemma Och snäll hade jag varit också detta år! En hög med böcker kom, hudvårdsprodukter, en väska från Spanien av syster, kläder... Min önskelista bestod av Divergent-böckerna, en ny armbandsklocka (den kom till födelsedagen) och akvarellfärger (som kom i efterskott eftersom jag *host* hade glömt att nämna det åt tomten). Så det kom en hel del som jag inte väntat.
Bokhögen som kom till mig under jullovet
Födelsedagsklocka!
Juldagen var traditionsenligt jullunch hos fammo med julklappsöppning och resten av dagen bestod av att äta, läsa Divergent och se film. På kvällen på julannandag kom mina Purmoflickor på tjejkväll så köket övertogs av oss då vi skulle fixa tacos innan vi förflyttade oss till matsalen för att äta och gå igenom allt som hänt sedan sommarens träff. Och det var en hel del som hänt och händer! Så för att citera Martina: "nå, som vanligt... föst itä vi, san talar vi om krämppona, livi å kara, tisisst tar vi gruppfoto". Det summerar os ganska bra ♥


På måndagen efter julen så brummade jag iväg till Jeppis och fixade då mina glasögon och kollade synen på samma gång som redan har uppdaterats om. Förutom det så kom det också hem en klänning från Seppälä (som jag inte har någon vettig bild på...) och den är mysigaste denna vinter. Dessutom hittade jag en bok av Ann Rosman som jag hamnade att införskaffa. De tidigare i serien har jag läst som e-bok, men den hade inte kommit upp ännu. Och, då införskaffade jag min julklapp till mig själv: en till fjällräven-väska. En svart vintage shoulder bag som är helt perfekt!


Nyårsafton kom och på dagen kom självaste Sabina till Purmo en stund. Kvällen tillbringades i långklänning och god mat. Och så tog 2014 slut och 2015 inleddes. På nyårsdagen fyllde mommo år så det firades vid mosters villa, och det var så mysigt! Fast vägen dit var mindre rolig...


Snö plus strömavbrott har lite blivit en ovana i Purmo under denna vinter, och så även på lördagen. Det yrde ner snö. Från förmiddagen for jag och mamma till Jeppis och beställde nya glasögon åt mig och sedan susade vi vidare till Kokkola för lite shopping. I Kokkola existerade inga snöplogar i centrum och det var slask. Då vi var klara skulle vi via mommos med kattgodis och vägen dit var totalt oplogad och fruktansvärt mycket snö hade kommit under dagen. Till mommos kom vi och sedan även hem. Hemma var det strömavbrott nu som då, middag åts i ljussken och strömmen kom och gick.
En Skutt vid mommos som ser ut som en uggla och är fundersam över snöovädret
Ett album till Londonbilderna köptes så det blev bildsortering
Dagen efter blev det en promenad med Santtu! På förmiddagen skottade jag snö och på eftermiddagen promenad. Och på kvällen fick jag feber. Helt utan orsak så hade jag feber, och den fortsatte dagen efter. 


Och så tog jullovet slut och jag återvände till Åbo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!