tisdag 20 januari 2015

Jullov - del 1

Ja, nu ska jag ta och berätta vad jag egentligen har hållit på med under jullovet! 

Den 20:e december var det dags för mig att fylla 22 år (fortfarande helt konstigt att säga 22). Det var en lugn förmiddag innan jag begav mig iväg med alla mina saker till tågstationen (och ja, jag höll på att dö på samma gång med all packning). Väl framme vid tågstationen hoppade jag på tåget till Helsingfors och försökte underhålla mig själv. Jag har åkt väldigt lite tåg i södra Finland, så det var intressant att se lite annat än det vanliga landskapet jag börjar kunna efter fyra års tågresande mellan Åbo och Bennäs. 
Då jag kom till Helsingfors mötte jag mamma och så traskade vi iväg till Scandic Marski där vi bodde. Jag hungrade ihjäl så det blev ett varv till Burger King, jag fick födelsedags/kandpresenter. Och så var det dags att möta upp de andra i ressällskapet och gå över gatan till Svenska teatern. Det var dags att se Mamma Mia!



Som jag sagt förut, jag är kulturförstörd sedan liten. Och nu var stora delar av ressällskapet också involverade i revy/teater så det påverkade oss alla lite. Vi, de kulturförstördas klubb, har en tendens att automatiskt och omedvetet leta efter olika "tecken", kolla ljus- och ljudutrustning etc. Det vi länge funderade på var de hade placerat och tejpat fast mikrofonerna innan de hittades (spoiler: i håret). 

Anyway, jag har sett Mamma Mia i Stockholm och sett filmen x antal gånger. Det här betyder att jag kan sångerna utantill, både på svenska och engelska. Till först var det helt jättekonstigt att 1) höra sångerna på svenska och 2) höra dem på finlandssvenska. Men efter en stund märkte jag att de svenska sångtexterna nog fanns i mig eftersom jag har hört det svenska soundtracket ganska mycket. Och Mamma Mia på Svenska teatern är helt suverän. Den har mycket mer "vuxen"humor än den i Stockholm och är helt superrolig. Och skådespelarinsatserna är fantastiska. Så har ni chansen ska ni absolut se den! Vi satt på parkett på sjätte raden och förutom att jag hade en superlång typ framför mig så var det bra platser.


Efter föreställningen var klockan närmare tio och vi hade bokat bord på Marskis restaurang. Och köket stängde elva. Men snabbt som bara vad hade vi beställt (cesarsallad) och satt och åt.

Dagen efter var det hotellfrukost innan vi hoppade in i Dahls minibuss och påbörjade färden hem till Österbotten. Mat på Rosso i Tammerfors, försök till att sova i bussen och så kom vi till sist hem till Purmo. Där hade det snöat som bara vad så det var att börja gräva fram bilen för att komma hem.

Dagarna efter var det mest uppackning, inpaketering av julklappar och julställande som tog upp tiden.
Men det kommer i nästa inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...