torsdag 15 januari 2015

Fotolistan för 2014

TILL ALLA FOTOGRAFER!
Vad har du för kamera? Sony A200, A330 och Canon PowerShot SX210 IS
Systemkamera eller kompaktkamera? Systemkamera 
Fotar du med RAW eller JPEG? RAW+JPEG på systemarna, JPEG på powershoten
Vad är roligast att fotografera? Allt bara rätt inspiration finns!
Vilket är ditt bästa objektiv? Sony 50/1.8 
Hur många objektiv har du? 4 egna + två som bor i mammas kameraväska
Vad blir ditt nästa inköp? No idea faktiskt. Det har inte funnits någon tid (eller pengar) till såna funderingar nu. Någon gång ska det införskaffas en ny kamera (jag har växt ur dem), men när vet jag inte...
Vidvinkel eller zoom objektiv? Beror på vad det gäller


BILDBEHANDLING
Vad har du för photoshop? Adobe Photoshop Elements 12
Hur redigerar du en bild? Camera Raw först och sen småpillandet och specialredigerandet i PS
Vilket format sparar du i? JPEG i vanliga fall (den redigerade RAW-filen finns automatiskt sparad), psd-format då det gäller större arbeten
Vad gör du i photoshop när du inte redigerar bilder? Bloggdesign, föreningsstuff (stysseplanscher, halarmärken, inbjudningar...) och specialarbeten

Exempel på småpillsarbete, 4 bilder till 1 (ledde till att PS8 kraschade)
ÖVRIGT
Vad var det senaste du fotograferade? Vintern hemhemma
Vad vill du bli när du blir stor? Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor, men till att börja med blir jag lärare!
Varit på något fotouppdrag? Uppenbarligen ja
Har du sålt bilder? Yees
Kommer folk fram till dig och frågar om du säljer bilder? Njää, det är nog via andra kanaler sånt sker...
Nu är det sista frågan, tycker du att du är en bra fotograf? Yes

Ronja Rövardotter 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!