söndag 14 december 2014

Veckan som gått och oplanerad bloggpaus

En oplanerad bloggpaus uppstod. Den senaste veckan har varit fullspäckad, mycket i och med att jag återvände till Åbo på onsdagseftermiddagen och alltså har varit förvirrad över vilken dag det är. Men mest på grund av att jag har höstterminens sista tent inkommande torsdag och det är över 900 sidor att läsa. Plus att jag har kvar två uppsatser och en filmrecension som ska vara inlämnade före tenten. Så min hjärna håller sig i judendomen och kristendomens värld.

Jag var hemhemma i Purmo från förra fredagen till onsdagsmorgonen.
Självständighetsbalen sågs på lördagskvällen och jag höll mig på twitter och hade roligt där på samma gång. Teolog som jag är så var det lite tråkigt att jag missade när biskop Björn kom in, men man måste ju äta ibland också.
Söndagen och måndagen bestod av lektionsplanering och på tisdagen begav jag mig till gymnasiet för att vikariera.
Och på onsdagsmorgonen släppte pappa av mig vid tågstationen och jag åkte ner till Åbo igen. På tåget försökte jag läsa om den tidiga kyrkan i kristendomen till den kommande tenten, men (once again), teolog som jag är så är allt bekant för mig från grundkursen i kyrkohistoria från mitt gulisår. Men läsa måste jag ju iallafall.

Till Åbo kom jag och på torsdagsmorgonen var det föreläsning i relvet. Det är en av relvets grundkurser jag går (de är bra att ha som lärare) om judendom och kristendom. Och just denna föreläsning var det typ kristendom 101 som stod på schemat. Såå, det var en föreläsning utan ny info, istället var det intressant att se vad de övriga kursdeltagarna kunde och inte kunde.
Efter ett varv via mysis så vandrade jag och Laura iväg till synagogan för studiebesök från relvetkursen. Mycket intressant!

Då vi var klara vid synagogan traskade jag hem efter alla kamerasaker och så tillbaka till TF, styrelsen 2015 skulle förevigas på bild! Gruppfotot gick snabbt och sen började jag beta av alla enskilda bilder. Icke så förvånande så var det min bild som tog längst tid att ta.


Några timmar hemma utan något produktivt och så ännu ett varv till TF, vi skulle fira pre-jul! Vi pyntade och myste till det och efter en tid dök det upp julklädda teologer. Vi hade bjudit in en av personalen så vi hade psalmcafé till först och fick lära oss en massa och sjöng psalmer innan vi chillade med glögg och pepparkakor och jultårtor. Julevangeliet lästes på många olika språk och också en frågesport hade vi ordnat. Och till sist blev det julklappsutdelning, i mitt paket fanns det en universalöppnare (vinkorksöppnare + flasköppnare) så den ska bosätta sig på halaren!
Efterfestschill blev det i mysis innan alla begav sig hemåt.


På fredagen hade jag superstudiedag på TF, en 160 sidors tentbok lästes och skrevs anteckningar från och kristendomsboken hann jag lite fortsätta med innan min dator mitt i all kraschade. Två gånger. Efter att jag bytte internetanslutning från ÅA:s till mitt mobilnät hölls den på och med hjälp av en räddande teolog på facebook fick jag reda på felet och fick börja uppdatera drivrutiner. Och de var ganska många. Tack och lov att jag skriver mina tentboksanteckningar i onenote så de automatiskt var sparade.
Eftermiddagen blev sen och jag begav mig hemåt för att en tid senare hoppa in i fru ordförande Sofias bil tillsammans med kommande fru ordförande (Laura). På höstfestens auktion hade Sofia köpt en presentkort på hamburgarmiddag hos tre teologer och nu, med två dagar till godo, uttnyttjade vi det. Mycket goda hemgjorda hamburgare och mycket trevligt sällskap gjorde att vi alla satt och skrattade hela kvällen! Då jag kom hem igen så trots att det var sent letade jag upp KAJs pjäs elo pjas på arenan och tittade på den (superbra!), och så blev det en seen kväll.

Mums!

Lördagen var ganska oproduktiv, kan ju bero på att fredagen blev sen, men det var snö på marken iallafall!

Idag har jag hunnit skriva två uppsatser och ska nu ta och packa lite grejer innan jag läser något kapitel ännu ikväll. Och ska försöka ta en tidig kväll (lycka till).
För imorgon blir det tidig uppstigning, vi ska på styrelsebytarkryssning! Ifjol var det  Galaxy (Silja) vi åkte med (tur nog eftersom Amorella låg på grund utanför Åland) men i år blir det Amorella som får äran att ta TSF:s styrelse 2014 & 2015 på kryssning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...