torsdag 4 december 2014

Sömn, gröt och teologer

För tillfället blir Yle och svenska Yle uppdaterat nu som då, det är nämligen syraläcka på gång här i Åbo. Tågtrafiken är inställd (pga att det är på tågstationen det händer) och Åbos invånare ska hållas inomhus med stängda dörrar och fönster. Så såna mysiga saker händer i Åbo ikväll!

Annars har det här varit veckan med minst sömn på länge och mycket program. I tisdags ringde mitt alarm 05.15, vilket aldrig är roligt. Men då jag steg upp och tittade ut så blev jag lycklig över att det fanns snö på marken. Så tjugo minuter senare traskade jag och Heidi iväg i den tidiga morgonen i ett sovande Åbo. Tomteluvan och min jultröja med en ren var min klädsel den morgonen. Orsak? Grötfest! Det är tradition att gulisarna på TF är uppe en natt i december i Metsku (metodistkyrkan) och kokar risgrynsgröt, pyntar och fixar program och sen klockan sex på morgonen dyker gamylerna upp för att äta gröt.

#mandel2014
Så efter några timmar med gröt, skrattande, julgurkor, tävling och instagrammande (#mandel2014) så begav sig styrelsen iväg klockan åtta för att ha styrelsemöte eftersom det var den enda tiden som passade alla. Styrelsen 2014:s mest långsamma möte, alla var trötta och hade grötkoma. Genom föredragningslistan kom vi iallafall och efteråt blev det sovstund/grötkoma i mysis för en del.
Då alla till sist orkade upp för att studera så var jag effektiv. En poster om domkyrkans torn och en hel del sidor relvet läst på några timmar. Dock är det någon fiffig filur som har rivit ut en del sidor ur min ena tentbok...

Igår blev det uppenbarligen sovmorgon men jag orkade iallafall dra mig iväg till TF för att äta lunch och sedan blev det dags för vetenskapsteori som följdes av graduseminarie. Efter det meddelade jag min handledare vad jag tänkt skriva gradun om, så nu blir det på riktigt! Jullovet kommer att till viss del gå åt att gå igenom arkivmaterial som finns i Purmo. Uppenbarligen kommer min gradu beröra Purmo.
Och igår kväll var det dags för Lauras inflyttningsfest två månader sent, så det var en rolig kväll! Trevligt teologsällskap, några omgångar maffia och godsaker att äta. Very nice, very nice!

Idag blev det igen tidig uppstigning, tack och lov två timmar senare än i tisdags, och fem före åtta stod jag och en bunt andra utanför Åbo ärkestift för studiebesök från en relvet-kurs. Och då stiftssekreteraren fick reda på vilka som var teologer så kände vi oss som lite bättre folk. Efter det blev det chill i mysis och utsvultna blev det lunch innan vi plockade ihop grejer och bytte TF-byggnad. Det var doktorsdisputation och styrelsen var ansvariga för kaffeserveringen. Så några timmar och kaffe senare kom jag hem.

Nu ska jag ta och diska, packa och söka lektionsmaterial och försöka lyckas med att ta en tidig kväll. Imorgon blir det hem till Purmo!

Och nu är faran här i Åbo över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!