söndag 7 december 2014

London 16.10 - dag 1

Nåja, NU kommer första delen av London!

Dagen innan, på onsdagen, hade jag haft sista vikariatdagen och sen direkt hoppade jag på eftermiddagståget ner till Åbo. Från Bennäs till Seinäjoki halvsov jag eftersom tre dagars vikariat med tidiga mornar och sena kvällar tog ganska på krafterna. I Seinäjoki joinade Linda tåget och resten av resan bestod av förväntan. Väl framme i Åbo var klockan åtta på kvällen och efter ett stopp via sale och subway kom vi hem till mig. Det blev incheckning online (älskar norwegian!) och boarding passes utprintades innan det blev HP 1 tittande. Meen efter en tid kom vi fram till att vi måste sova någon timme iallafall. 
Och sen 01.30 blev det uppstigning, packa det sista och sen till bussen. Tack och lov skulle vi bara till domkyrkans busshållplats så det var inte så långt! Och så klockan tre hoppade vi på bussen med destination Helsingfors-Vanda flyplats terminal 2. Lite sömn fick jag på bussen och några timmar senare kom vi till flygplatsen.

Då var klockan tidig morgon och waay to early för att äta frukost för min del.
Efter lite förvirring så hittade vi till sist norwegian och väskorna for iväg. En stund senare blev det säkerhetskontroll, passkontroll och mitt i allt var vi inne på tax-free. Sen följde en tids uttråkning och trötthet innan de till sist öppnade för boarding. Och kl. 8.10 lyfte vi från ett molnigt Helsingfors med destination London Gatwick. Solen dök upp då vi kom ovanför molntäcket och eftersom det var norwegian vi flög med så hade vi gratis wifi på flyget (nice!). Flygturen bestod till stor del av att försöka sova. 
Ovanför molnen i Finland
 Till sist meddelade kaptenen att vi påbörjade landning och efter 20min cirklande runt England (vi såg en massa får, skog, hus och vägar) landade vi på Gatwick. Där fick  vi gå typ tvåhundra kilometer innan vi fick väskorna och kunde fortsätta. Eftersom Gatwick är utanför London så bestämde vi att ta Gatwick express in till Victoria station, så en timme senare var vi i London centrum!

England!
Eftersom vi var landade klockan 9 engelsk tid så var klockan typ 11 då vi kom till hotellet och incheckning började först två. Men de hade städade rum så vi fick direkt ett rum! Vi bodde 20 min utanför London centrum på Holiday Inn Express Park Royal (vår undergroundstation var North acton). Och efter någon timme av vilande så tog vi oss tillbaka in till London och började sightseeing. 


Westminster Abbey

Gaanska stor kyrka nog jo

Big Ben och London Eye



House of Parliament och Big Ben

London Eye

Buckingham Palaca, drottningen var en no-show

Piccadilly Circus kvällstid
Eftersom vi var ganska trötta, sömnbrist och allt, så blev det mäccen som kvällsmat och förstås Harry Potter som kvällsfilm. På fredagen var det nämligen dags för Harry Potter Studio Tour!

2 kommentarer:

  1. Alltså, åh, jag sitter och ler som en idiot när jag läser och kommer ihåg :) Saknar London!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja saknar också London! De e som lite jobbigt att gå igenom alla bilder o skriva blogginlägg då ja börjar sakna London så :P

      Radera

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...