måndag 1 december 2014

Lilla jul

Lilla jul kom och gick, och det var en bra helg!

På torsdagen tillbringade halva styrelsen en tid nere i arkiven vid huvudbibban eftersom vi flyttade alla våra papper dit. Så då de sorterades hittade vi spännande saker från åtminstone år 1958, det var enklare att ha en studentförening förr! På kvällen blev det styrelsemöte och sen kexbakning vid Lauras. Efter att vi fått i oss lite socker så spårade allt ur helt och hållet och på samma gång höll vi på med språkbad i tyska, klassisk grekiska, finska och svenska för att översätta texter. Så det var en mycket rolig kväll!

Fredagen kom och jag drog mig till TF för att skriva uppsats med några andra kyrkohistoriker. Det blev inte så mycket studier då jag fick reda på att min sista grundkurs (som jag skjutit upp sen gulisåret) var godkänd! Så då var det mycket roligare att fylla i betygsanhållan som sågs på mitt förra inlägg. Nåja, några timmar senare var jag hem och snart var jag påväg igen. Det var dags för adventskonsert i domkyrkan med Flora, BD och akademiska orkestern. En mycket stämningsfull och fin konsert som vanligt! Eftersom det på samma gång var glöggrunda i Åbo så bestämde vi oss att ta vårt "jatko" på TF i mysis. Så där satt vi några teologer och chillade och hade roligt på fredagskvällen och någon timme senare tog vi kvällen.


Någon timme efter att jag stigit upp på lördagen fick jag ögonmigrän, inte världens mysigaste förmiddag då jag inte såg något. Så jag slängde in en burana och sov en halvtimme. Då jag steg upp hade synen återvänt men huvudet och speciellt ögonen var som vanligt supertrötta. Så två timmar efter de första känningarna vågade jag mig in till centrum för att fylla på kylskåpet och söka julklappar, vilket Åbos befolkning också hade tänkt...
Så den dagen for lite åt skogen då jag heller inte orkade koncentrera mig på dataskärmen för att skriva uppsats. På kvällen var det lilla jul och trots att tomten inte lämnade något paket åt mig så hade jag det ganska bra med mitt julpynt och Polarexpressen som film!

Lite av mitt julpyntande
Söndagen var istället aktiv som bara vad, första advent skulle firas! Halv tolv begav vi oss en grupp teologer till domkyrkan och råkade komma i slutet av den finska högmässan (hups), men en stund senare blev det dags för svenska högmässan. Som vanligt då teologer är i kyrkan så försöker man bonga så många kända ansikten som möjligt, vilket inte är så svårt. Efter högmässan hoppade vi iväg till Heidis och firade advent/eget kyrkkaffe med glögg, pepparkakor, piroger & äggsmör, croissanter, klementiner... Så dit försvann några timmar med trevligt sällskap!
Men uppsatsen skulle ännu skrivas och sådär inte alls sent ute, deadline "inom november", så den blev inskickad elva på kvällen...


Idag var dagen inne, jag skulle lämna in min betygsanhållan! Efter att ha lunchat och suttit i mysis en stund så drog jag mig iväg och lämnade in den. Så nu är det bara att vänta några veckor på att betyget ska komma.

Nu ska jag boka tågbiljetter, helgen kommer tillbringas hemhemma och så blir jag gymnasielärare för en dag, och försöka lyckas med att jag kommer i säng tidigt ikväll. Jag har ett alarm på 05.15 imorgon och tjugo minuter senare ska jag och Heidi traska iväg, det är dags för den traditionella grötfesten som gulisarna ordnar klockan sex på morgonen. Tidigt, tidigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

En ny höst

"Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon gång i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt...