fredag 19 december 2014

Examen och jullov

JA! Nu är det på riktigt, jag är härmed teologie kandidat! Idag på förmiddagen var jag och hämtade upp mitt examensbetyg, officiella stureutdraget för kandidaten och en del andra papper.
Efter att jag plockat upp det hoppade jag iväg till ett tomt och tyst mysis (händer sällan) eftersom jag och Leo skulle fixa i ordning tentkaffe (ingen anmäld = styrelsens uppgift) eftersom det var allmän tent på TF. 


Efter några timmar där och en hel del god jul-önskningar till diverse teologer som for iväg på jullov så önskade jag god jul och traskade in till stan för att handla julklappar. Fruktansvärt. Jag ogillar då det är mycket folk ute och shoppar. Relativt smärtfritt gick det ändå och då jag gick ut från Hansa och över gatan till Kop Kolmio så blev jag nöjd. Där var H&M folktomt och jag råkade köpa två blåa tröjor åt mig själv. Hups, men bestämde att det är min kandpresent åt mig själv.

Väl hemma påbörjade det jobbigaste projektet på länge. Att packa det jag ska ha hem över julen. Jag har såna packningsskills att jag egentligen behöver en medalj men att packa för tre veckor hemhemma och i och med att det är jul så är det till viss del lite bättre kläder som behövs. Plus alla julklappar. Nu är det ett organiserat kaos i min bostad och det mesta borde vara packat. Och jag kommer dö då jag går till tågstationen imorgon med rinkkan fylld med kläder och kameraväskan, kappsäcken, datorn och handväska. Ett liitet plus är att jag inte ska hemhem direkt (och alltså inte behöver byta tåg), utan tar istället tåget till Helsingfors!
Orsak? Mamma Mia! Mamma, pappa och en bunt andra far ner med buss imorgon (och jag tåg) för teater, hotellfrukost och på söndagen far bussen (med mig!) hemhem. Dessutom fyller jag hela 22 år imorgon!

Domkyrkan är snygg! Och ingen snö, det regnade.

Igår var det hemtent i relvet som stod på schemat och jag fick reda på att mitt betyg var klart för avhämtning och på onsdagen var det relvet som snurrade i mitt huvud hela dagen. Och jag fick JULLOV igår!!

Årets nya juldekoration 

 I måndags var det tidig uppstigning och 7.15 möttes vi fem styrelsemedlemmar vid domkyrkobron och gick in till torget tillsammans, där träffade vi två andra styrelsemedlemmar. Vi hoppade på bussen till hamnen och då Leo checkat in oss på Viking Line så var vi nio styrelsmedlemmer på plats. Vår sista medlem låg hemma i feber. TSF:s styrelser 2014 och 2015 intog Amorella! (Ja, det är inte så stort utbyte i styrelserna då båda styrelserna består av vardera åtta personer).



 Efter frukostbuffé så blev det konferensavdelningen för några timmar framåt. Först hade vi sista mötet med styrelsen 2014, sedan gemensamt möte och så hade vi planeringsmöte med styrelsen 2015. Då var klockan halv två och vi begav oss till hytterna för en stunds vila. Åland kom och efter det skulle vi traska iväg och äta. Då hade vi kommit ut på öppet hav. Och det vågade. Så mycket att vi knappt hölls på benen då vi gick. Och kom ihåg att vi inte ätit något sen halv tio och druckit skumpa mitt i dagen. Mat köptes och så satt vi där och alla försökte tvinga i sig mat. En efter en av oss meddelade att vi mådde illa och droppade av för lägga sig ner.
Efter en stund gav jag upp och begav mig till hytten. Jag har aldrig förut reagerat på vågor, aldrig varit sjösjuk eller åksjuk. Illa mådde jag inte exakt men jag klarade inte av att äta, mitt huvud som led av sömnbrist vägrade arbeta. Men efter en stunds vila, mindre vågor, en banan och en rennie-tablett (placebo eller om det funkade vet jag inte) återvände jag till liv. Och då begav jag mig istället till killarnas hytt där de satt och spelade kort och en stund senare blev det tax-free för oss som inte klarat av det tidigare. Killarnas hytt blev den officiella partyhytten för oss och där bosatte vi oss resten av dagen.

Till sist blev det dags för julbuffé! Traditionsenligt sjöng vi även en snapsvisa och fick applåder och uppmuntran av resten. Eftersom det var måndag så var det i princip vi och pensionärer på båten och vi tyckte vi skulle liva upp stämningen lite. Och jag har aldrig sett en båt med så lite folk på.
Efter att vi ätit någon timme så tog vi ett varv via tax-freen. Jag och fru ordförande Sofia som delade en hytt tog en tidig kväll medan de andra tog en lång kväll. Jag vaknade till när vi igen var ute på öppet vatten och det vågade, tack och lov inte lika mycket som tidigare på dagen men ändå så att vi hela bunten vaknade.
Middagsbuffé! Leo, Inski, (jag), Karin, Otto, Laura, Oscar, Heidi, Sofia
Tisdagsmorgonen kom och efter en tid var alla styrelsemedlemmar på benen och halv åtta var vi i land i Åbo igen. Halv nio var jag hemma och då slängde jag mig och sova och steg upp elva. På eftermiddagen traskade jag över till TF för julkaffe/julfest med kyrkohistorikerna och efter en tids trevlighet där tog jag mig hemåt igen. Då började den aktiva delen av dagen, en film sågs och recension skrevs om den och den och två andra uppsatser skickades in till relvetkursen.

Nu ska jag försöka reda upp här så jag kan slänga mig i sängen och se endera Doctor Who (jag började sakna 10 så en ny rewatch påbörjades) eller Supernatural. Japp, en ny serie har hittat mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!