måndag 24 november 2014

Världens uppdatering!

Nåja! Nu börjar mitt liv lugna ner sig lite. Jag är 5sp från att kunna skicka in min betygsanhållan och bli teol.kand. Så de studiepoängen är det enda nu som jag väntar på. I studieväg för tillfället har jag nog en del att göra, men kandin och den sista grundkursen ligger inte i bakhuvudet så jag kan tänka på annat. Nu är det en uppsats och en föreläsningsdagbok som ska in denna vecka och sen är det lite andra uppsatser och tentläsning som står på schemat.

Så nu återgår vi till vad som har hänt denna månad! I slutet av oktober var det dags för TSF:s höstfest. Dagen då jag påbörjade två kurser från tidig morgon som följdes av att då jag skulle fixa mitt hår drabbas jag av ögonmigrän (aka, jag såg inget). Detta betydde en halvtimmes powernap, burana och glasögon resten av dagen för att inte trötta ut mina ögon mera. Och jag blev lite försenad, vilket halva styrelsen också var.

Till TF kom jag med klänning, förtjänsttecken och skor i en påse och så började vi flytta saker och möbler och ställa i ordning. Andra gången (och födelsedag) som mitt förtjänsttecken fick vara med och festa! Kvällen var mycket rolig med mycket skrattande, trevligt sällskap och god mat. Eftersom jag skulle sätta mig på tåget hemåt dagen efter (och ögonen var uttröttade av dagen) blev det inget jatko för min del.

Församlingsval var det ju också denna månad. Resultatet för min del blev tre röster ifrån att bli invald, men landade på första suppleant för Nederpurmos lista! Men eftersom jag inte är hemma så ofta så kommer ju jag som suppleant behöva en suppleant...

Min före detta Åbogranne Sabina var nere i Åbo för ett par dagar så en eftermiddag satt jag med Sabina, Cathrine och Cara och åt italiensk glass (mums!) i centrum. Efter lite traskande i Hansa förflyttade jag, Sabina och Cara oss till mitt där Sabina tillbringade en tid liggande i min säng med nostalgiska känslor från Domustiden.
Italiensk glass / Lauras! / Domkyrkan (och lite TF) / Vikariat

En fredagkväll mötte jag upp Heidi och vi vandrade iväg till Lauras för chillkväll med vin, kladdkaka, chips och Bones. Dagen efter möttes vi igen då vi bestämt oss för café och shoppingdag. Så dit försvann en halv dag med trevligt sällskap! Jag kom hem med en ny ljusslinga och julgransbollar.
Förra veckan hoppade jag på tåget på tisdagen och åkte hemåt. Torsdagen och fredagen tillbringade jag nämligen som gymnasielärare så dagarna gick åt lektionsplanering och funderande med tvåorna och treorna. Dessutom fick jag ju det trevliga beskedet att kandin var godkänd!
I lördags på kvällen blev det Mockingjay på bio, och den var så bra!

 Snön hade kommit (iallafall tillfälligt) så då jag på söndagen hoppade på tåget var landskapet vitt. Då jag återvände till Åbo möttes jag av flera centimeter snöslask som jag då skulle dra min kappsäck genom. Not so fun. Hem kom jag iallfall och det faktum att Åbo hade haft julöppning och gågatan fått julbelysning gjorde allt bättre.


Min ljusstake och min lilla julgran har fått komma upp ikväll (en månad till julafton för allt i världen!) och jag satt på TF ett par timmar idag för att studera. Sju rader på en föreläsningsdagbok fick jag skrivet och jag deklarerade att måndagar inte är till för att studeras på.
Turligt nog att jag köpte en ny ljusslinga, för batterierna i ljusslingan till julgranen hade läckt. Eftersom den ännu fungerar ska jag försöka rädda den med lite putsande...
Londoninlägg is in the making, jag håller på och förminskar bilderna för bloggen nu just!

Då vi var på Mockingjay hade de trailern till Hobbiten före (Edge of Night-versionen av trailern!) så som avslutning nu kommer "The Last Goodbye" som Billy Boyd (Pippin) sjunger som sluttextsång nu i sista Hobbitfilmen. Dessutom är det här en version med scener och behind the scenes från både Sagan om Ringen och Hobbiten, så det blir ännu finare!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...