fredag 15 augusti 2014

Fagerbacka fäbodställe

En kväll cyklade jag och mamma iväg till Fagerbacka fäbodställe som finns här i Purmo. Där har de byggt upp de fäbodar som har funnits på platsen och inrett dem tidsenligt. Trots att jag varit dit måånga gånger förut är det så mysigt att gå där, man hittar alltid något nytt man inte sett förut.
Min ursprungliga plan var att jag skulle dit med kameran i juni, men det hann jag inte med då jag jobbade, bättre sent än aldrig! Så här kommer första delen, två till borde komma de närmaste dagarna (och så ska jag försöka bättra mitt bloggande).


Fäbodarna var en viktig del av jordbruket förr. Största delen av böndernas djur betade under sommarmånaderna vid fäbodarna för att spara på betet vid hemgården. Bonddöttrarna och pigorna skötte arbetet vid fäbodarna.  

Korna släpptes ut på bete på morgonen för fritt söka mat på kärr och på skogsängar. Under dagen vandrade flickorna hem igen och arbetade på gården. På kvällen kom de tillbaka för kvällsmjölkningen och övernattade på fäboden för att tidigt nästa morgon mjölka och släppa ut korna på bete igen.


Om det inte fanns så mycket arbete att göra på hemgården kunde fäbodjäntorna vara på fäbodstället hela dagen. De hade dock med sig en äldre dam som såg till att arbetet blev gjort och att inte allt för många friare hittade till fäbodstället... (Källa: Museiportalen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...