måndag 2 juni 2014

En händelserik vecka

Jag har ÄNTLIGEN fixat allt som kom med upp från Åbo på rätt plats i mitt rum och haft storstädning, det var gårdagens projekt. Dessutom har jag varit osams med datorn nu på eftermiddagen men blev sams igen efter en tid. Och börjat jobba igen!
Älska lumians bländare ♥

I lördags var det handlande åt mommo på förmiddagen och på eftermiddagen plockade jag i teaterväskan med teatergrejs (aka regnkläder) och följde med då mamma skulle öva. Så då var årets första "sitta-vid-Åliden-under-teaterövningar"-eftermiddag avklarad. Eftersom det är sommarteater så fem minuter efter att jag instagrammat så började det spöregna och jag fick rädda mig själv, teaterväskor och några manus under tak. Men det blir nog bra iår också!


I fredags blev det tjejkväll i Krombi vid Martinas husbygge. För en gångs skull var vi alla fem Purmoflickor på hemmaplan på samma gång så det bestämdes att nu måste vi träffas. Ingen av oss bor i Purmo på heltid längre, då vi är två i Åbo, en i Ekenäs, en i Kållby och så en i Kronoby/Vasa så det är inte ofta alla är på samma plats på samma gång, det är oftast jul och/eller sommartid. Och trots att vi alla håller på med olika saker i livet så finns det inget bättre än att träffa de som man varit vänner med sedan ettan i lågstadiet. Vi har bara växt upp lite och sett lite mer av världen under de senaste åren, och då är det så skönt att ha den fasta och stabila punkten med Purmoflickorna, vi har bara mera att fundera på då vi träffas.

Så Stina plockade upp oss alla på lite olika platser i Pedersöre och inom en snar framtid hittade vi Martinas husbygge och efter kramkalas var det rundvandring innan vi slog oss ner på terassen och öste upp all vår knytkalasmat på bordet och började äta. Timmarna gick snabbt och till sist då kylan smög sig på tog vi ännu ett kramkalas och brummade hemåt till Pedersöre och lämnade Martina i Krombi. Så det var en välbehövlig kväll med sånt trevligt sällskap!

I onsdags steg jag upp den hiskeligt tidiga timmen halv sex, drog på mig kläder, åt frukost och halv sju var jag i Bennäs och steg på tåget söderut med byte i Seinäjoki och Tammerfors innan jag till sist kom till Åbo. Åbo var fint med massvis med blommande syrener! På eftermiddagen hoppade jag iväg till TF, hämtade tårtor, kokade fem miljoner liter kaffe och diskade fem miljoner koppar och fat med bästa Laura innan vi sa hejdå för sommaren åt varandra. Orsaken till min Åbofärd var förstås TF:s dimissionskaffe för de nyblivna magistrarna. Resten av kvällen städade jag min lägenhet och efter lite "Dan is not on fire" och "AmazingPhil" blev det sovdags.


Vårt supersnygga runda rum på TF!
På torsdagen plockade jag ihop det sista och så sade jag hejdå till Biskopsgatan och Åbo för några månader och hoppade på tåget hemåt för sista gången den här terminen. Hemma i Purmo var jag på eftermiddagen och resten av den dagen gjorde jag ingenting alls.

Madicken-pinsen från teaterns uppsättning 2004 hittades och flyttade in på väskan.
Idag påbörjades bokningssäsongen som ganska logiskt var lugn idag. Några bokningar hade kommit via nätet men telefonen låg tyst hela tiden, vilket man ska uppskatta då det ännu denna sommar kommer tider då jag knappt hinner avsluta ett samtal innan nästa kommer. Efter min jobbtimme hoppade jag i bilen, handlade åt mommo och fick eftermiddagskaffet där. Efter det traskade vi ner till växthuset och grävde ner några potatisar med sällskap av en katt som prompt skulle traska mitt i vägen... Och så småningom begav jag mig hemåt igen.
Väl hemma vägrade min dator starta. Då den för några månader sedan uppdaterades till windows 8.1 var det frid och fröjd en tid innan den en dag vägrade starta och stirrade tillbaka med black screen och muspekaren. Då startade den igen efter någon timme, en massa googlande och en massa försök. Och samma sak hände idag. Dock hjälpte inget jag försökte och vågade inte ändra något i systemmenyn jag till sist fick upp. Så ett utrop på facebook blev min lösning, en teknisk teolog kom till undsättning och började googla. Och just då startade datorn helt normalt. På inrådan av den hjälpande teologen installerades ett program som hittade och fixade fem miljoner problem (typ) och jag påbörjade uppdraget med att kolla grafikkortet och efter en tid hittade Intel en ny uppdatering som installerades. Så nu hoppas jag att vi ska vara sams igen! Win8.1 har ofta haft det här problemet konstaterade jag på google, men nu kanske det inte bråkar mer då grafikkortet är uppdaterat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!