måndag 19 maj 2014

Ljuset i tunneln

Hej människor som fortfarande tittar in hit i hopp om inlägg, det har varit fruktansvärt mycket de senaste dagarna, men nu börjar jag se ljuset i tunneln!

Förra onsdagen var det som sagt seminarie, det sista för våren och efter det satt jag i mysis med teologer. Åbåtsölet fick jag så lov att skippa eftersom jag var så efter i min läsplan. På torsdagen var jag trög och beslöt mig på eftermiddagen att hoppa iväg till TF och studera, dessutom skulle jag hämta en bok från bibban. Några kapitel fick jag läst och en bok om nykterhetsföreningarna i Svenskfinland från 1955 kom med hem till min kandi. Är man kyrkohistoriker så är man!
På fredagen hoppade jag iväg till TF mitt på dagen och kom hem halv fem, orsaken var det sista tentkaffet för våren och det blev i styrelsens (= en värdinna och webbansvariga jag) regi så det blev choklad, kex och bulla! Inga klagomål alltså! Så i ett fullt mysis satt jag några timmar och hade trevligt med alla teologer. Vi analyserade Eurovision och youtubade de konstigaste låtarna under åren.

Tentkaffe!

Häggen blommar så fint
Lördagen och söndagen tillbringades med näsan i neuropsykkaboken förutom en länk på lördagen i ett varmt och soligt väder. På söndagen kom sommarvärmen till Åbo och capribyxor (eftersom det inte finns shorts i min Åbogarderob) och ballerinor plockades fram för promenaden efter mera mat. Vilket ledde till skoskav då ballerinorna var "nya" (aka de är gamla men då mina fötter fortfarande är små så hittade jag dom hemhemma).
Sommarväder!
Idag började jag dagen med angstande över psykkakursen jag skulle omtenta, som var muntlig tent. Men jag drog mig iväg till Arken på morgonen i det varma och ett kvavt väder. Tenten blev godkänd och jag hoppade hem i glädje för att fortsätta med att skriva ihop en introduktion till statistikrapporten. Iväg igen till Arken för psykkaträff och bara en liten stund efter att jag kommit hem började det mullra till ordentligt, årets första åska var på intåg! Så jag satte mig med en bok för att njuta av spektaklet. Efter att det klarnat upp och jag satt i godan ro och drack kaffe kom nästa åskväder inrullande. Inomhus ligger temperaturen för tillfället på +27 grader och det är kvavt då ventilationen inte har varit på...

Påväg hem från Arken, och en stund senare kom åskvädret

Och mellan åskvädren. Blommen hade blåst av träden.
Ikväll har jag suttit och fixat upp introduktionen och ska traska neråt och se hur det står till med tvättider i huset, det börjar närma sig sommarlov!

Jag börjar som sagt se ljuset i tunneln, nu är det bara statistikrapporten och presentationen av forskningsprojektet kvar av mina psykkastudier. Mina två år som biämnesstuderande är slut och jag blir på heltid teolog igen i höst, och det känns fruktansvärt skönt. Så då ska jag belöna mig med något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!