söndag 13 april 2014

En fråga om Tavasthem

hej här kommer en otippad fråga. jag satt och googlade på tavasthem och så kom din blogg upp eftersom du tydligen bott där och skrivit ett inlägg. (eller bor ännu, det vet jag inte) Det jag undrar är iallafall hur du trivdes där, jag tänker speciellt på ljud, var det mycket ljud? Tänker både på trafik utifrån men också annat ljud från grannar eller fester med tanke på kårrestaurangen. Ofta buller och bång? hoppas du kan svara, mvh fanny

Jag fick en fråga om hur det är att bo på Tavasthem som jag tänkte ta och besvara lite mer ingående i ett inlägg.
Jag bodde på Tavasthems femte våning under mitt första år (2011-2012) och kan som första sak säga att jag trivdes superbra, jag saknar fortfarande gemenskapen vi femmor hade tillsammans. Då jag som österbottning från landet fick beskedet att jag fått studieplats i Åbo var det med skräckblandad glädje jag meddelade ett jakande svar tillbaka till ÅA. Sen kom nästa problem; bostad. Jag lade in ansökan till studentbyn (TYS) och till Kåren, både till Tavasthem och till Domus. Min TYS-ansökan var i kö och tack och lov kom det ett mejl från Kåren om att det fanns en bostad på Tavasthem åt mig.
Då jag till sist kom mig ner till Åbo med alla saker och flyttade in möttes jag av en positiv och varm stämning i köket av resterande femmor. Vissa hade bott där länge men det fanns också någon annan ny på våningen.

Som nyinflyttad Åbobo var det jätteskönt att på en gång komma in i den gemenskap som fanns där, man fick olika tips om pizzaställen, mathandlande, studietips och -lösningar och ifall man hade något problem fanns det nästan alltid någon i köket man kunde fråga (t.ex. hur man får ner taklampan eller varför tvättmaskinen inte funkade) eller så knackade man på någons dörr. Trots att vi var 17-18ish personer på femman visste man vad alla hette, varifrån de var och vad de studerade. Rummen är ju ganska små, 16 m2 har jag på känn, men man får nog in allt man behöver enligt mig!

På Tavasthem delar man wc/badrum, kök (och kylskåp) med alla andra på våningen (förstås skilda badrum för killar och tjejer) vilket leder till att det blir en så familjär stämning då man faktiskt delar på precis allt. Kylskåpen var man tre och tre om enligt rumsnummer och alla hade varsitt skåp i köket där man kunde förvara köksredskap. Vi hade flera gånger under året små fester femmorna emellan och de var mycket roliga, vi hade köksstädningskväll, julfest, snart-är-det-sommar-fest och ibland satt man bara i köket och pratade med de andra halva kvällarna.

För att komma över till frågan om ljud så tror jag mycket beror på vilken våning man bor på och ifall man bor mot gatan eller gården. I och med att jag bodde på femman (med endast kontorsutrymmen (eller nåt) ovanför) var det sällan jag hörde något från fester på Kåren. Från grannarna hör man heller inte mycket då det är tjocka betongväggar mellan rummen. MEN, jag bodde mot gatan och truth be told, Tavastgatan kan vara högljudd ibland och innan man är van. Det är en stor väg och TYKS är i andra ändan, vilket gör att ambulanser kan komma om nu som då. Ibland kunde även ljudet studsa mellan Novia och Tavasthem så att det hördes om folk var lite högljuddare på gatan. Men det är ändå få gånger jag på riktigt har störts av något ljud, någon gång vaknade jag om det var ett större gäng som ropade och höll på nere på gatan och då TYKS brann vaknade jag förstås av alla brandbilar och ambulanser. Man blir van vid ljudet av alla bilar men det är ändå mer ljud än vad jag som är från landet är van med. Dessutom är fönstren ganska små och de supertjocka väggarna (jag kunde seriöst nästan sitta i fönstret) stänger ute mycket ljud.
I och med den nära gemenskapen man har med varandra har jag på känn att det heller inte är något problem att säga till och diskutera ljudnivå med andra och i och med att tjejer bor i ena ändan och killarna i den andra så kan det påverka hur ljud upplevs. Man har heller inte dörren direkt ut mot korridoren utan man har en hall och ett eget tvättställ innan man stiger in genom dörren till sitt rum (eller så är det iallafall vid de rum som är parade två och två - jag och en till tjej delade på hall och tvättställ).

Så kort och gott, jag trivdes superbra och hade inga större problem med ljud. Möjligtvis kan det vara mera ljud om man bor på trean då Kåren är rakt under, men treans våning är mindre har jag på känn. Men på femman var det tyst och mysigt iallafall!

I mars 2012 satte jag in ansökan till Domus, mycket pga att min kära klasskompis (och idag granne) bodde där och jag liite längtade efter en egen lägenhet. Och så skrevs hyreskontraktet på dit två månader senare. På Domus delar jag kök med resten av våningen (vi borde vara 14 personer) men i övrigt har jag egen diskho, eget kylskåp och eget badrum. Fortfarande bor jag på 16 m2 men allt jag behöver får jag in. Jag trivs också superbra här, dock är det mer ljud här, väggarna och dörrarna är tunnare så av grannarna hörs det mycket mer, men Biskopsgatan är tyst då det är mitt i akademikvarteren. Meen, den familjära stämningen finns inte här, man hälsar i trappan men hälften av de som bor på min våning vet jag inte ens vad de heter.
Ansökningarna till Domus är jämt supermånga på hösten, till Tavasthem är det lite enklare att komma och pluset på Tavasthem är den familjära stämningen, pluset på Domus är känslan av mer eget, men det är många, många fler gånger jag har störts av ljud från grannarna här. I jämförelse med Domus är Tavasthem en dröm då det gäller tystnad.

Hoppas det blev lite klarare, det är bara att fråga här eller släng ett mejl till hannaostm(at)gmail.com om det är något annat du funderar på, jag hjälper gärna!
Här i bloggen är det i princip arkivet augusti 2011-maj 2012 som berör mitt boende på Tavasthem, eller under kategorin Åbo (men den är ganska lång och jag vet inte riktigt hur bra den täcker). Och nu funderar min hjärna varför jag i hela världen inte har allt om Tavasthem under en kategori? Let's make one!

1 kommentar:

  1. Tack så mycket för svaret, upplysande och bra :) / Fanny

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!