lördag 1 mars 2014

Jesus Christ Superstar

Jag var som sagt med teologerna till Åbo svenska teater och såg ”Jesus Christ Superstar” i onsdags. Och nu ska jag försöka få ner någonting i textform om den kvällen, bered er på ett superlångt inlägg! Men först trailern som ÅST har för uppsättningen:



Först och främst, jag är kulturförstörd från liten med hela familjen inblandad i sommarteatern och revyerna hemma och har nu varit till alla de ”stora” svenska teatrarna i Finland; Svenska teatern i Helsingfors och x antal gånger under mitt liv till Wasa Teater då det är ”min” regionteater. Och nu kan jag också kryssa av ÅST. Jag har dessutom varit till Stockholm och sett Mamma Mia och hoppas att jag får åka till Helsingfors nu också då de sätter upp Mamma Mia där. Så jag har alltså varit fler gånger än det går att räkna på både proffsteater och amatörteater under mina 21 levnadsår.

”Jesus Christ Superstar” är den första stora teateruppsättning jag varit på som vuxen och alltså bearbetat den på ett annat sätt tror jag. Nu vet jag inte om det beror på att jag just blivit vuxen, för att det teologer jag var i sällskap med eller för att det var JCS som är historien om Jesus sista dagar. Musiken i Jesus Christ Superstar är gjort av Andrew Lloyd Webber och då ”the Phantom of the Opera” är en av mina absoluta favoriter är det inte konstigt att jag älskar musiken.
Som start kan jag säga att uppsättningen på ÅST var fantastisk.

Vi hade fått specialerbjudande då vi är teologer och började kvällen med rundvandring på ÅST. Då vi stod och väntade på vår guide konstaterade vi att Alexander Lycke som spelar Jesus var sjuk så rollen skulle spelas av Tord Hansson. Inget vi tänkte mer på då just men fick reda på strax innan föreställningen av teaterchefen då alla bänkat sig i salongen att också Lyckes understudy var sjuk så Tord som egentligen spelade en apostel fick ett samtal 2.5 timme innan föreställning där det meddelades att han fått en ny roll för kvällen. Så då vi gick runt backstage höll ensamblet på och intensivövade. Han hade alltså inte alls övat på rollen som Jesus innan gårdagens föreställning. Så det var mycket folk i de halvt trånga korridorerna backstage.
Rundvandringen var väldigt intressant, vi fick reda på ÅST gamla historia, se logerna, syateljén, verkstaden osv. och så berättades det om de två spökena som huserar på ÅST. Förra gången jag var till WT var vi också på rundvandring, men ÅST är ännu mer förvirrande och det har förstås hänt lite mer där då det är Finlands äldsta teaterhus, både Åbo och teatern har brunnit i omgångar.

Efter rundvandringens avslutande gick vi över till Hansa och Arnolds för att få lite mat i oss innan vi letade upp våra platser. Vi hade C-platser (balkongplatser) på kanterna och var alltså nästan vid scenens kant och tittade ner hela föreställningen. Trots att platserna nästan ledde till nackspärr nu som då var det ändå bra platser på ett sätt i och med att vi såg scenen ovanifrån. 

Judas med den sista måltiden i bakgrunden
Föreställningen var cirkus 2h lång med paus, och den första akten försvann i ett huj och likadant med den andra, JCS som musikal har väldigt få repliker, allt berättas genom sång och musik.
Skådespelarnas prestationer var helt superbra och det märktes inte att Jesus fått öva på sin roll bara timmar innan föreställningen, sångerna satt perfekt och koreografin likaså. Så nu hoppas jag att teatern skulle ordna så att jag också skulle få se Lycke som Jesus ;) Alla övriga gjorde också ett fantastiskt jobb med sångerna, Christopher Killik som spela Judas och är från England gjorde det superbra för att ha lärt sig sångerna på svenska på ett halvår och att han inte såg helt dålig ut var ju inte helt fel. Dock blev vi lite smått fundersamma tillsammans med de övriga teologerna om det var helt fel att gilla Judas istället för Jesus, men då såg Jesus också bra ut... Ja, vi hade stora i-landsproblem den kvällen då alla skådespelare såg bra ut. Dessutom blev vi lite starstrucked eftersom vi instagrammat att vi skulle se JCS och märker en stund senare att en av skådespelarna har gillat våra bilder.

I JCS berättas Jesushistorien mer från det perspektiv som Judas har och också Judas samvete och orsaker kommer fram mera än i bibelberättelsen samt att musikalen är satt i en modernare tid med metall, svart klädsel med läder, paljetter och nitar och det är helt supersnyggt gjort!

Den sista måltiden med Alexander Lycke som Jesus.
Jesus numero tre (alltså Tord Hansson) sitter bredvid Maria Magdalena och häller upp vin.
Jag tror jag aldrig har sett filmatiseringen som är gjord av musikalen, men ska nog ta och se den nu, soundtracket spelar på spotify at this very moment. Jag tycker att musikalen åskådliggör historien på ett väldigt bra sätt, och då det är ur en lite annan synvinkel och slutar vid korsfästelsen så blir det att man tänker på det på ett annat sätt. Jag vet inte riktigt hur jag ska få fram det jag tänker i skriftlig form men det jag fortsättningsvis säger är att det är en av de bästa musikalerna jag sett, så bra är ÅST uppsättning. Så ifall man är i Åbo denna vår (fram till sista april) ska man absolut gå på teater! Det är den svenska versionen som sätts upp och den textas till både svenska och finska. Textningen var bra att ha ibland, trots att det i textningen var en lite förkortad version av det de sjöng, säkert för att det viktigaste skulle rymmas med.

Korsfästning
Fun fact: Eftersom jag tillbringat många somrar och vintrar i publiken vid Åliden eller Purmogården (och är kulturförstörd) så ser jag vissa saker, och lade direkt märke till när Jesus tappade sin mikrofon, tejpen lossnade från kinden och såg hans försök att få fast den igen diskret (det lyckades nog).

Pressbilder från Åbo Svenska Teater, fotograf Pette Rissanen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!